• De familie van een 20-jarige Amerikaanse jongen die afgelopen zomer zelfmoord pleegde, spant een rechtszaak aan tegen beleggingsapp Robinhood.
  • Volgens de ouders van de jongen bood Robinhood onvoldoende ondersteuning toen het leek alsof hij plots een schuld van 730.000 dollar had opgelopen met optietransacties.
  • Robinhood heeft de dienstverlening voor klanten met acute vragen over optieposities aangepast sinds de dood van Alexander Kearns.

De familie van een 20-jarige Amerikaanse jongen die afgelopen zomer zelfmoord pleegde, spant een rechtszaak aan tegen beleggingsapp Robinhood.

De jongen dacht dat hij een schuld van 730.000 dollar had opgelopen bij de handel in opties.

Lees ook: Zo werken opties: een product om je als belegger goed in te verdiepen, voordat je gaat handelen

Alexander Kearns overleed op 12 juni 2020. Het is onduidelijk waarom hij zelfmoord pleegde, maar zijn ouders geven in de aanklacht aan dat de reactie van Robinhood op vragen van Alexander over een vermeende schuld een rol hebben gespeeld bij zijn dood.

Volgens de aanklacht, die is ingezien door nieuwszender CBS News, moedigt Robinhood jonge klanten aan om riskante beleggingen te doen, zonder dat sprake is van adequate ondersteuning vanuit de helpdesk voor beleggers die dat nodig hebben.

Dan en Dorothy Kearns gaven maandag tegenover CBS News aan dat hun zoon al handelde op Robinhood toen hij nog op de middelbare school zat.

Alexander had toestemming van de app om complexe optietransacties uit te voeren. Bij het afwikkelen van optietransacties over een periode van enkele dagen kunnen er tijdelijk negatieve saldi ontstaan, totdat alle transacties zijn verwerkt.

Schijnbare verliezen na transactie met opties

Op de dag dat Kearns overleed toonde het saldo op zijn optierekening een negatief bedrag van 730.000 dollar en kreeg hij een melding dat hij tijdelijk niet verder mocht handelen.

Alexander mailde vervolgens naar Robinhood en gaf aan dat hij niet begreep waarom hij zulke grote verliezen had geleden. Hij schreef dat hij per abuis meer financiële ruimte had gekregen om te handelen en gaf aan dat hij met zogenoemde put-opties twee tegengestelde transacties had gedaan die elkaar zouden moeten neutraliseren. "Kan iemand hier alsjeblieft naar kijken?"

CBS News meldde dat Robinhood in eerste instantie reageerde met een automatisch antwoord en aangaf terug te zullen komen op het verzoek van Alexander Kearns.

Een dag na het overlijden van Alexander stuurde Robinhood een e-mail naar zijn account met de boodschap: "Goed nieuws! We willen je laten weten dat je aan de verplichtingen voldoet wat betreft het aanhouden van onderpand en dat de handelsbeperkingen van je rekening zijn opgeheven. Als je vragen hebt over je margin call, aarzel dan niet om die aan ons te stellen. We helpen je graag!"

Trage reactie van Robinhood

In een briefje dat Alexander aan zijn ouders schreef voordat hij stierf, gaf hij aan dat hij niet snapte waarom hij kennelijk ruimte had gekregen om met 1 miljoen dollar te handelen en niet begreep waar hij mee bezig was. 

Dan en Dorothy Kearns zeiden tegen CBS News dat Alexander mogelijk nog had geleefd als hij direct was geholpen door een medewerker van de klantenservice van Robinhood.

In de aanklacht tegen Robinhood stellen de ouders van Alexander dat de beleggingsapp verantwoording dient af te leggen voor de dood van hun zoon.

"De informatie die ze hem gaven was ongelofelijk eenzijdig, en mogelijk helemaal verkeerd. Ze wekten de indruk dat er een schuldpositie van 730.000 dollar was, terwijl er geen schuld was als je verschillende posities tegen elkaar wegstreept", zei Benjamin Blakeman, advocaat namens de famile Kearns, tegen CBS News. "Iedereen zou daarvan in paniek kunnen raken."

Robinhood heeft verbeteringen doorgevoerd

Een woordvoerder van Robinhood geeft tegenover Insider aan dat de beleggingsapp het afgelopen halfjaar diverse verbeteringen heeft aangebracht bij de handelsmogelijkheden voor opties.

Zo is er meer informatie beschikbaar over de stand van zaken bij verschillende transacties, biedt Robinhood extra educatief materiaal en zijn de ervaringseisen voor de handel in opties aangepast.

"We waren diep geschokt door de dood van Alex Kearn", aldus de woordvoerder van RobinHood. "Afgelopen december hebben we directe ondersteuning via audio toegevoegd voor klanten die open posities op de optiemarkt hebben of in een expiratiefase zitten. We hebben ook het protocol aangescherpt voor klanten die ons mailen voor hulp bij de afwikkeling van optietransacties. We blijven werken aan het doel om Robinhood een veilige en verantwoordelijke plek te maken om te beleggen." 

Lees meer over beleggen: