Veel Nederlandse restaurants zitten in een onmogelijke situatie.

Ze zouden het liefst stoppen met de deelname aan actieweken van partijen zoals Iens. Maar, alleen collectief.

Dat blijkt uit onderzoek van Misset Horeca onder 300 restaurants in het midden- en topsegment.

Door concurrentie kunnen ze simpelweg niet om de acties heen, ook al vindt driekwart de commissie van de organisator te hoog en het actiepubliek vervelend. Volgens de website is de actieweek een paardenmiddel in de strijd om de niet langer loyale gast.

Kortingsactie restaurants van Iens

Het is hoogseizoen voor de actieweken. Iens startte op 15 februari met het zes weken durende Iens Festival, van 5 tot en met 21 maart was het de beurt aan de Restaurantweek en 18 tot en met 27 mei vindt de Heerlijke10Daagse plaats. En hier blijft het niet bij, inmiddels zijn er tientallen van dit soort actieweken.

Uit het onderzoek van Misset Horeca blijkt dat meer dan de helft (50,8 procent) van alle restaurants meedoet aan één of meerdere acties.

Restaurants voelen zich speelbal

Op het feit dat veel ondernemers zich afhankelijk voelen, een soort speelbal, reageerde de topman van de Nederlandse tak van Iens in november tegen Business Insider Nederland: “Natuurlijk moeten ze commissie betalen bij Iens, maar ze zijn wel zichtbaarder. En eerlijk: wat kunnen ze nog meer doen om klanten te trekken?”

“Ze hebben met Iens iedere dag een marketingtool waarmee ze klanten kunnen trekken en vrijwel alleen hoeven te betalen voor de mensen die daadwerkelijk komen eten", zei hij. "Ik zou willen dat ik dat kan zeggen! Wij starten morgen met een reclamecampagne voor Iens Festival, maar kunnen niet tegen tv-zenders zeggen: ‘We betalen alleen voor de mensen die betalende klanten worden!’ Dat is wel wat wij de restaurants bieden. Als het gaat om onafhankelijkheid, dan is het goede onafhankelijkheid.”

LEES OOK: De topman van Iens: ‘De restaurantwereld mag blij zijn dat wij dominant zijn en niet iemand anders’