De Reclame Code Commissie vindt dat Renault misleidend reclame heeft gemaakt voor een all-in-onedeal rond de nieuwe Renault Captur. De auto werd aangeboden tegen 189 euro per maand, maar volgens de Commissie meldt de commercial niet duidelijk genoeg dat de consument 9.969 euro bij moet betalen.

In de reclame, die inmiddels niet meer te vinden is online, lokt de Franse autobouwer consumenten met een maandprijs van 189 euro. “Inclusief financiering, onderhoud en garantie.” Tegelijkertijd verschijnt de tekst “All-in-One vanaf € 189,- p.m.* inclusief financiering, onderhoud en garantie. Renault.nl”.

Het sterretje verwijst naar een volgende tekst onderin beeld: “Maandbedrag berekend o.b.v. financiering v.d. consumentenprijs na aftrek van (a) een aanbetaling van 33,33% v.d. consumentenprijs en (b) betaling van een slottermijn ineens van 25% v.d. consumentenprijs. Exacte voorwaarden op renault.nl.”

Die 33 en 25 procent tikken samen aan tot 9.969 euro, een bedrag dat Renault niet betwist. Dit is overigens het bedrag voor de eenvoudigste uitvoering van de Captur.

‘Lang genoeg in beeld’

Renault vindt de teksten niet misleidend en omschrijft die als ‘een goedleesbare tekst’ en is van mening dat de mededeling ‘lamg genoeg’ in beeld is en ‘de gemiddelde consument dan ook niet [kan] ontgaan’. Deze commercial volgt op een vergelijkbare reclame van Renault waarover het autobedrijf ook een zogenoemde aanbeveling kreeg van de Reclame Code Commissue.

'Essentiële informatie ontbreekt'

Hoewel de Commissie toegeeft dat Renault sinds de vorige commercial het lettertype groter heeft gemaakt, is ze nog steeds van mening dat de Captur-reclame misleidend is. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat een sterretje verwijst naar voorwaarden die ertoe leiden dat je 9.969 euro moet betalen bovenop de maandprijs, zeker niet als het spotje goede sier maakt met 'All-in-One'.

"Dat is een beperking", schrijft de Commissie, "die het aanbod in feite geheel ondergraaft. De Commissie is daarom van oordeel dat sprake is van essentiële informatie die voldoende uit het aanbod zelf en niet pas uit de voorwaarden had moeten blijken. Gelet hierop is de televisiecommercial misleidend wegens het ontbreken van essentiële informatie."

Ondanks deze conclusie blijft de beslissing van de Reclame Code Commissie mild: ze adviseert Renault niet meer op een dergelijke manier te adverteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl