Het lijkt simpel: foto’s plaatsen op Instagram en daar een dikke factuur voor sturen aan de merken die er met hun producten in figureren. Maar het blijkt nogal te verschillen wat de waarde van een foto is, al naar gelang iemand meer of minder volgers heeft en/of specifieke invloed kan uitoefenen met z’n Instagram-account.

Wil je weten wat je eigen Instagram-foto’s waard zijn? Daarvoor bestaat een online rekenmachine die kan aangeven of jouw account ook potentieel heeft. De valuta waar mee gerekend wordt, zijn het Britse pond en de dollar.

De nieuwe website inkifi.com zette de simpele rekenmachine op. Het enige dat je hoeft te doen, is je gebruikersnaam invullen en kijken wat er uitrolt op basis van je aantal volgers. Wij probeerden het ook, maar kwamen toch van een koude kermis thuis.

Inkifi baseert haar rekenmachine op het rapport The State Of Influencer Marketing 2017 en rekent voor dat een gemiddelde volger omgerekend zo’n 0,0048 euro waard is. De kwaliteit van bepaalde volgers is uiteraard hoger en als een merk op zoek is naar een bepaalde niche, kan de waarde van je account ook hoger uitvallen.

Echter, je hebt geen 100.000’en volgers nodig om munt te slaan uit je foto’s. Sommige ‘micro-influencers’ beschikken over ‘slechts’ 3.000 volgers en kunnen bedrijven een rekening van 50 tot 100 pond (55 tot 113 euro) per foto sturen, aldus het influencer-bureau Tribe. Met meer dan 100.000 volgers schieten je potentiële verdiensten omhoog naar 350 pond (395 euro) per foto.

Ik val helaas niet in die categorie, met mijn schamele volgersschare van iets meer dan 400 personen.

Laten we de resultaten er even bij pakken. Ik vulde mijn gebruikersnaam in op Inkifi.com:

rosiefitzy1.PNG

Foto: Instagram/rosiefitzy1

…en wat blijkt: mijn schamele 417 volgers zullen me niet acuut omtoveren tot influencer. Ik ben slechts 1,79 pond ‘waard’. Dat komt overeen met circa 2 euro per post.

roosiefitzy1

Foto: inkifi.com

Maar laten we niet vergeten dat ook de meest invloedrijke Instagrammers ooit de 417 volgers zijn gepasseerd op weg naar wereldfaam. De 31-jarige Elma Beganovisch, een ‘superinfluencer’, zit al boven de 735.000 volgers. Ze begon met haar zus in 2012 Instagram-posts te verkopen en vraagt er inmiddels meer dan 20.000 dollar per foto voor.

Ze vertelde tegen Business Insider dat het hard kan gaan – mits je er flink wat tijd aan wil besteden en geduld hebt om te netwerken, onderhandelen en vooral om te groeien.

Als we de proef op de som nemen en de gebruikersnamen van Kim Kardashian invoeren, rolt er een ‘waarde per post’ uit van maar liefst 448.100 pond. Supermodel Gigi Hadid tikt 156.100 pond aan voor één foto. Het lijkt echter logisch dat een merk alleen al voor de naam en herkenbaarheid van deze beroemdheden nóg meer zal moeten neertellen.

Een hoog aantal volgers is niet het enige dat telt, zegt Lisa Targett van Tribe. “De prijs per ‘engagement’ zou leidend moeten zijn: de prijs voor een post gedeeld door het aantal likes, comments en shares. Iedereen kan tegenwoordig immers volgers kopen.”