Wie op vakantie gaat, hoopt natuurlijk heelhuids en met mooie herinneringen thuis te komen. Helaas valt niet altijd te voorkomen dat je smartphone en andere waardevolle spullen in verkeerde handen komen. Wat kun je wel en juist níet verwachten van je reisverzekering?

Een ongeluk met een gehuurde scooter, zand in je filmcamera, een gestolen iPhone… Je vakantie kan om allerlei redenen in het water vallen. Om een financiële strop te voorkomen, sluiten veel vakantiegangers een reisverzekering af, die de medische kosten en schade door verlies en beschadiging van je bagage vergoedt. Helaas komen veel gedupeerde reizigers van een koude kermis thuis als ze schade claimen, omdat bijvoorbeeld de dekking lager is dan ze hadden verwacht of omdat de verzekeraar uitsluitingen hanteert waarvan ze niet op de hoogte waren.

Het is dan ook slim om verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken voor je een polis afsluit. De verschillen tussen verzekeraars zijn namelijk erg groot. Ook is aan te raden om voor vertrek de polisvoorwaarden nog even door te lopen, om teleurstellingen te voorkomen. Dit zijn enkele addertjes onder het gras.

Maximale vergoeding valt tegen

De maximale vergoeding bij verloren, gestolen of beschadigde bagage kan behoorlijk uiteenlopen. Zo keert de ene verzekeraar bij normale bagage slechts 1.000 euro uit en de andere meer dan 3.000 euro. Verlies je je (zonne)bril, dan ontvang je op de ene polis 250 euro en op de andere 600 euro. Gaat een dief er met jouw filmcamera vandoor, dan kun je bij de ene verzekeraar 1.250 euro claimen en bij de concurrent het dubbele.

Let er ook op of de geboden dekking per polis, per persoon of per voorwerp is. Ook hierin verschillen de regels per verzekeraar en dat kan met een groter gezelschap behoorlijk in de papieren lopen.

Slechts de dagwaarde uitgekeerd

Voor veel vakantiegangers is het ook slikken als ze erachter komen dat ze niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde vergoed krijgen. Hoe ouder je spullen zijn, hoe minder je krijgt uitgekeerd. In de meeste gevallen wordt bij voorwerpen ouder dan een jaar alleen de dagwaarde uitgekeerd. Maar er zijn ook verzekeraars die hier wat ruimhartiger in zijn.

Eigen risico ingehouden

Van de dagwaarde wordt vaak ook nog een eigen risico afgetrokken, waardoor onder aan de streep soms weinig overblijft. Check dus goed of de verzekeraar een eigen risico hanteert en wat de hoogte hiervan is. Meestal is dit 50 of 100 euro. Zet dit bedrag af tegen de premie die je moet betalen.

Lees ook op Business Insider

Smartphone niet altijd verzekerd

Uit een inventarisatie van de Europeesche Verzekeringen blijkt dat de smartphone het meest geclaimd wordt door vakantiegangers met een reisverzekering. Tablets en e-readers staan op de tweede plaats.

Het is dus geen overbodige luxe om te checken in hoeverre deze spullen tegen onheil zijn verzekerd. Ook hier zijn de verschillen groot. Bij sommige verzekeraars, zoals de HEMA, zijn tablets en telefoons helemaal van dekking uitgesloten en zijn ze ook niet apart bij te verzekeren. Bij veel andere partijen kan dit wel, maar daar loopt de dekking behoorlijk uiteen, van 300 euro tot meer dan 1.000 euro.

Heb je net een nieuwe, dure smartphone aangeschaft, dan loop je dus het risico dat je bij verlies of diefstal een flink bedrag moet bijbetalen als je de verkeerde verzekering kiest.

… net als geld

Ook verloren of gestolen geld wordt niet door elke verzekeraar vergoed. Pluis de kleine lettertjes na om te checken hoe jouw verzekeraar hiermee omgaat, want zakkenrollers zijn overal actief. Ook een sportuitrusting voor een sportieve vakantie valt niet altijd onder de dekking. Soms moet je deze apart bijverzekeren.

Geen uitkering wegens nalatigheid

Verzekeraars schrijven in hun algemene voorwaarden meestal dat ze bij verlies van bagage geen geld uitkeren als je onvoldoende voorzichtig bent geweest en niet al het redelijke hebt gedaan om diefstal te voorkomen. De hamvraag is in dat geval: wat is redelijk?

Hierover liggen verzekeraars en consumenten vaak met elkaar overhoop. Uit diverse uitspraken van het financiële klachteninstituut Kifid blijkt dat verzekeraars bij ‘normale voorzichtheidsclausules’ in hun kleine lettertjes alleen dekking mogen weigeren als de verzekerde een ‘ernstige mate van schuld’ valt te verwijten.

Zo werd de HEMA onlangs op zijn vingers getikt toen deze de hand op de knip hield na aan schadeclaim van een klant van wie tijdens een vakantie in Spanje spullen uit de huurauto waren gestolen. De reiziger wilde onderweg een kop koffie drinken bij een vrijwel leeg tankstation en had de auto vijf minuten voor het raam van de shop geparkeerd.

Volgens de verzekeraar had de reiziger er niet alles aan gedaan om diefstal te voorkomen: hij had de bagage uit het zicht moeten leggen en zijn medepassagier tijdens de stop bij de auto moeten laten wachten.

Het Kifid vond echter dat de consument wel degelijk de nodige voorzorgsmaatregelen had genomen door de auto in het zicht van de winkel te parkeren. Misschien had hij nog wat meer actie kunnen nemen, maar van ernstige schuld was geen sprake.

Dit was wél het geval in een andere zaak, waarbij een koffer werd gestolen op het vliegveld, toen twee vakantiegangers tijdens het bestellen van een drankje hun bagage even onbeheerd achterlieten.

Het Kifid was het met verzekeraar Achmea eens dat de reizigers nalatig waren geweest. In zo’n drukke omgeving als een vliegveld is het extra belangrijk om je spullen goed in de gaten te houden. Het was logisch geweest als een van beiden bij de bagage was gebleven terwijl de ander een bestelling plaatste. Zonder veel extra inspanning was diefstal eenvoudig te voorkomen geweest. De reiziger had dus pech.

Voorkom gedoe

Gesteggel met je verzekeraar is natuurlijk wel het laatste wat je kunt gebruiken na je vakantie; om over alle ellende door diefstal nog maar te zwijgen. Wees daarom op vakantie altijd alert. Ga je onderweg iets eten of drinken, probeer er dan voor te zorgen dat iemand bij de auto achterblijft. Is dit niet mogelijk, sluit dan de ramen en deuren van de auto. Veel verzekeraars keren namelijk alleen uit als sprake is van braakschade.

Leg je bagage ook uit het zicht, want dit is eveneens een veel gebruikte uitsluiting. Laat dure of waardevolle spullen, zoals je smartphone en je portemonnee nooit onbeheerd achter in de auto. Reis je met het vliegtuig of de bus, neem dit dan mee in je handbagage. Behalve dat je bij verlies onthand bent, loop je ook het risico dat de verzekeraar dan niet uitkeert als je kostbare spullen in je koffer opbergt.

Om te voorkomen dat bij diefstal of vermissing van je koffer iemand uit je reisgezelschap volledig zonder bagage komt te zitten, is het verstandig om de spullen over twee koffers te verdelen. Ook waardevolle spullen, zoals paspoorten, creditcards en geld, kun je beter verspreiden over verschillende tassen.

Draag ze bovendien zo dicht mogelijk op het lichaam en stop ze niet in het buitenvak van je rugzak. Berg waardevolle spullen op in een kluisje in het hotel. Daarnaast kun je overwegen om je tas of koffer met een kabelslot vast te maken aan bijvoorbeeld het bed, een kast of de verwarming.

(Zonne)brillen staan in de top 3 van meest geclaimde spullen voor de reisverzekering. Draag je een bril op sterkte, dan kun je behoorlijk onthand zijn als je deze verliest of als deze beschadigd raakt. Neem daarom een reservebril mee op vakantie.

Doe aangifte

Gaat het ondanks je goede voorzorgsmaatregelen toch mis, zorg dan voor voldoende bewijsmateriaal. Verzekeraars eisen doorgaans dat je aangifte hebt gedaan bij de plaatselijke politie en eventueel ook bij de directie van het hotel of appartement waar je verblijft. Bij verlies of diefstal tijdens het vervoer, moet je ook aangifte doen bij de vervoerder.

Doe je dit niet, dan houdt de verzekeraar de hand op de knip. Achteraf aangifte doen in Nederland is niet mogelijk. Let er uiteraard op dat je een bewijs van aangifte krijgt en dat alle spullen die zijn gestolen op de aangifte zijn vermeld. En zorg ervoor dat je een aankoopnota van de gestolen of verloren spullen kunt overleggen.

LEES OOK: Reisverzekering afsluiten? Hier moet je op letten