Redbad, de Nederlandse film over een Friese koning, is finaal geflopt. Hij had minstens 400.000 bezoekers moeten trekken, maar het zijn er krap 40.000 geworden.

De bioscoopomzet bedraagt ruim 300.000 euro. Een strop, want met 8 miljoen euro is de productie ruim vier keer duurder dan de gemiddelde Nederlandse film. Het AD spreekt van misschien wel de grootste flop uit de Nederlandse filmgeschiedenis.

Producent Klaas de Jong en regisseur Roel Reiné hoopten juist het succes van hun vorige epos Michiel de Ruyter te benaderen. Die film was goed voor 800.000 bezoekers. Ze hebben alles uit de kast te getrokken om van Redbad een blockbuster te maken.

De verhaallijn werd gevonden in de geschiedenis van Radboud, Koning der Friezen. In het Fries Redbad. Deze koning gold rond 700 na Christus als een machtig heerser en moest meer dan eens de Franken van zich afslaan. Ideale ingrediënten voor een spektakelfilm.

Gijs Naber kroop in de huid van de Friese held terwijl Breaking Bad-acteur Jonathan Banks zijn vijand Pepijn speelde, waarmee de film een internationaal tintje kreeg. De productie telde duizend pruiken, zeshonderd schilden en tweeduizend kostuums voor figuranten, schreef de Volkskrant.

'Het is erbarmelijk'

Maar dat mocht allemaal niet baten.

Volgens salesagent Daniëlle Raaphorst is bij de schattingen voor Redbad wel rekening gehouden met tanend bioscoopbezoek. "Maar dit lage aantal hadden wij niet verwacht. Het is erbarmelijk", zegt ze bij monde van producent Klaas de Jong in het AD.

Een onverwacht hete zomer en plotselinge interesse in een Oranje-loos WK hebben verder roet in het eten gegooid, denken de makers. "Als Nederland had meegedaan, hadden wij de film nooit in juni uitgebracht."

De meeste recensenten zijn het erover eens dat je niets hebt gemist als je Redbad aan je voorbij hebt laten gaan. De film komt vaak niet verder dan twee sterren. Volgens het AD is het epos over de dappere Fries een 'pompeus, stroperig drama van twee uur en veertig minuten'.

De Volkskrant vindt de vechtscènes nog wel te prijzen waarin 'véél figuranten met paarden en schilden vechtformaties vormen, vaardig op elkaar in beukend en houwend'. Maar verder ontbreekt een 'logische verteltrant'.

"Zijn de Friezen net bezig met maagden verbranden, staan ineens de Franken voor de poort. Nergens in de volle 160 minuten bouwt de film spanning op die verder reikt dan een enkele scene", schrijft de krant vernietigend.

Ook De Telegraaf was niet erg te spreken over Redbad. Bekijk de recensie van filmjournalist Marco Weijers hieronder:

Alle hoop is nu gevestigd op televisie en video on demand. "Een film als Redbad gaat zeker twintig jaar mee op allerlei platforms." Bovendien is de film "al aan tientallen landen verkocht".

De flop is wel zorgelijk voor de Nederlandse film, zegt salesagent Raaphorst tegen het AD. "Het is zeer de vraag of producenten als Klaas de Jong in de toekomst nog wel een dergelijk groot risico willen lopen."