Albert Heijn heeft klanten ten onrechte het idee gegeven dat ze via een spaaractie op een goedkope manier aan kristallen glazen konden komen.

Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald.

Albert Heijn maakte rond zijn inmiddels afgeronde actie reclame voor de mogelijkheid om te sparen voor kristalglas. Volgens het supermarktbedrijf werd daarmee voldoende duidelijk gemaakt dat het niet ging om hoogwaardiger kristallen glazen.

Diverse klanten voelden zich echter bekocht toen bleek dat zij niet spaarden voor ‘echt kristal’ en dienden klachten in bij de Reclame Code Commissie. Volgens de klanten bevatten de glazen geen loodoxide en zijn ze daardoor niet zwaar genoeg, waarmee ze het predikaat ‘kristal’ niet zouden verdienen.

Kristalglas en loodgehalte

Hoe hoger het loodgehalte, des te meer glas glanst. Wel kan echt kristalglas vlekken geven in de vaatwasser.

De Europese norm is dat er minstens 24 procent lood in glas moet zitten om het loodkristal te mogen noemen. Als er minstens 10 procent lood in glas zit, mag het kristalglas heten.

Albert Heijn heeft echter gekozen voor glazen zonder lood, maar er zit volgens de supermarktketen wel meer dan 10 procent in van een metaaloxide. Daarmee zou het ‘kristallijnglas’ zijn, een subcategorie van kristalglas, meldde RTL Nieuws eerder.

Lees ook op Business Insider

De Reclame Code Commissie vindt echter dat Albert Heijn met de aanduiding kristalglas te veel voorkennis veronderstelt van de klanten. De Reclame Code Commissie bestempelt de reclame daarom als misleidend en adviseert het bedrijf “niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken”.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl