Rapper Snoop Dogg heeft in zijn lange carrière naar schatting zo’n 125 miljoen euro (143 miljoen dollar) verdiend en geeft dat lang niet allemaal uit aan de clichématige mooie auto’s, gouden kettingen en dure zonnebrillen.

Na eerdere investeringen in uiteenlopende bedrijven wordt hij nu minderheidsaandeelhouder van het Zweedse fintech-bedrijf Klarna.

Aangezien Klarna zijn betaaloplossingen aanprijst als smoooth betalen – geen spelfout, ze schrijven het echt met 3 o’s – gaat Snoop Dogg zich voor de reclamecampagne Smoooth Dogg noemen. Zijn bijdrage zal naar eigen zeggen bestaan uit “The Snoop Dogg special touch” waarmee hij gaat helpen om “smoothness over de wereld te verspreiden”.

Klarna is een concurrent van het snelgroeiende Nederlandse betaalbedrijf Adyen.

De gedachte dat een innovatief Europees fintech-bedrijf en een Amerikaan met een roemrucht verleden als gangstarapper vol drugsgebruik een rare combinatie is, weerspreekt Snoop Dogg met kracht: “Ik heb gezocht naar mogelijkheden om mijn portfolio van investeringen in tech uit te breiden naar Europa. Als ik kijk naar hoe Klarna opereert en de status quo uitdaagt, is het een match made in heaven. Ik ben heel enthousiast over dit partnership.”

Rapper én succesvol zakenman

CEO Sebastian Siemiatkowski van Klarna stelt dat Snoop Dogg behalve een beroemd artiest wel degelijk een serieuze investeerder is: “Snoop is niet alleen een raplegende, maar ook een succesvolle zakenman met een oprechte interesse in tech, retail en e-commerce. Hij heeft een groot begrip van consumentengedrag en is uitzonderlijk op het gebied van branding en marketing. Deze samenwerking met een van de meest smoooth personen op aarde opent nieuwe deuren voor Klarna.”

Het is zeker niet de eerste investering die Snoop Dogg, die eigenlijk Calvin Broadus heet, doet in Europa. Volgens Forbes doet hij ook zaken met onder meer Europese modemerken en telecommunicatiebedrijven. Toch zegt de rapper nooit zijn muzikale carrière te willen opgeven voor de zakenwereld: “Nee, dat nooit. Muziek doe ik met hart en ziel, dat is wie ik ben. Maar ik zal me ook altijd bezig houden met zaken.”

Lees ook op Business Insider

Bekijk hier het bombastische reclamespotje waarin Snoop Dogg wordt gekroond tot Smoooth Dogg: