De Nederlandse grootbanken zetten duizenden medewerkers in om klantendossiers te controleren op het risico van witwassen. Maar dat kan een stuk slimmer, betoogt Rabobank-topman Wiebe Draijer.

In een gesprek met Het Financieele Dagblad geeft Draijer maandag aan dat de grootbanken bijzonder veel capaciteit moeten vrijmaken voor het controleren van klantendossiers. Maar die klassieke aanpak is volgens Draijer niet efficiënt als je criminelen wilt opsporen die geld witwassen via het bancaire systeem.

Het periodiek checken van dossiers die zijn ingedeeld op een bepaalde risicocategorie werkt volgens Draijer minder goed, vergeleken bij het inzetten van moderne datatechnieken die met aanvullende informatie een veel completer beeld geven. Rabobank wil hiervoor vanaf begin volgend jaar een nieuw systeem draaiend hebben, waarmee openbare gegevens van klanten worden gescand.

Met het nieuwe systeem gaat Rabobank ook in de gaten houden welke huizen een klant heeft en hoe die in het nieuws komt. Dergelijke aanvullende informatie kan helpen om klanten met een verhoogd risico op witwassen sneller te identificeren.

Rabobank heeft een flinke klus te klaren nadat het een berisping kreeg van De Nederlandsche Bank (DNB). De bank moet 40.000 klantdossiers opnieuw doorlichten op witwassen.

Rabobank heeft de screening van nieuwe klanten niet op orde en heeft daarom de witwasrisico’s niet goed in kaart gebracht, constateerde DNB afgelopen week.

De toezichthouder legde in 2018 een last onder dwangsom op en sindsdien is Rabobank bezig tienduizenden klantdossiers opnieuw door te lichten, schreef het FD afgelopen week op basis van interne Rabo-stukken. Ook moet de bank op last van DNB een reeks verbeterplannen doorvoeren die in 2020 moeten zijn afgerond. Hiervoor zijn enkele honderden medewerkers ingeschakeld.

Rabobank moet 40.000 klanten doorlichten

Het gaat om 40.000 particuliere, Nederlandse klanten die Rabobank mogelijk ten onrechte in de laagste risicoklasse heeft ingedeeld. Ingewijden zeggen tegen het FD dat controleurs regelmatig klanten zijn tegengekomen die ten onrechte te laag zijn ingeschaald of nooit geaccepteerd hadden mogen worden. Het zou gaan om bijvoorbeeld ondernemers in risicosectoren als de autohandel of het vastgoed, of particulieren die stortingen doen in grote coupures of die rekeningen en betrekkingen hebben in landen als Malta, Rusland en Angola.

De laagste risicoklasse betekent dat de bank hier in principe niet meer naar om hoeft te kijken. Een klant in de middencategorie moet om de drie jaar worden doorgelicht en klanten in de hoogste risicoklasse ieder jaar.

Rabobank is niet de enige bank die onder de loep wordt genomen vanwege witwassen. Ook ABN Amro heeft maar liefst 5 miljoen klanten als betrouwbaar bestempeld zonder hier onderzoek naar te doen. De gebrekkige screening is nu onderdeel van strafrechtelijk onderzoek naar de bank door het Openbaar Ministerie, meldde NRC Handelsblad donderdag. ING trof eind 2018 een megaschikking van 775 miljoen euro, omdat het grote witwastransacties liet doorglippen.

Lees meer over witwassen bij banken: