De markt voor leaseauto’s ontkomt niet aan stijgende prijzen die vrijwel de hele economie raken. Opvallend daarbij is dat de prijzen van private lease relatief hard omhoog gaan.

Sinds het tweede kwartaal van dit jaar betaal je gemiddeld ruim 16 procent meer voor een private-leaseauto, waarbij je maandelijks een vast bedrag betaald voor het gebruik, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Die prijsstijging is opmerkelijk, aangezien een zakelijke leaseauto ongeveer 6 procent duurder werd in diezelfde periode.

Auto’s voor de leasemarkt worden bijna met de dag duurder. De hoofdoorzaken hiervan laten zich raden: fabrikanten van nieuwe auto’s hebben te maken met hogere kosten voor onderdelen, personeel en transport. Maar ook de chiptekorten worden nog steeds aangehaald als probleem.

“Natuurlijk spelen de stijgende kosten voor transport een grote rol, maar ook de stijgende kosten voor onderhoud van een leaseauto moeten worden doorberekend”, zegt CEO Clem Dickmann van onderzoeksbureau Aumacon dat de cijfers van de autobranche analyseert tegen Business Insider. “Leasemaatschappijen moeten bij het in de lease zetten van een auto direct een idee hebben wat het gaat kosten en gaat opleveren over de 42 maanden die hij gemiddeld in gebruik is. En de prijzen voor onderdelen, personeel en transport liggen op dit moment veel hoger dan voorheen.”

Leasen is daarnaast een financieel product waar gewerkt wordt met financiering en daar horen rentes bij. Die zijn de afgelopen maanden ook aan het stijgen en dat wordt ook doorberekend in de leaseprijzen.

Één factor die de leaseprijzen nog een beetje drukt, is de restwaarde van de auto's. "Deze ligt momenteel bijna even hoog als die van een nieuwe auto, en dat helpt natuurlijk met de berekeningen", vertelt Dickmann. "Maar we zien ook dat veel leasemaatschappijen erg voorzichtig omgaan met het berekenen van de restwaardes. Dit geldt voornamelijk voor diesels, maar ook voor benzine-auto's wordt rekening gehouden met een lagere restwaarde als ze uit de lease komen."

Aan de andere kant ontkracht Dickmann de veel aangehaalde chiptekorten als bron van de prijsstijging. "Ja, het geldt nog wel een beetje voor elektrische auto's, maar voor de ruim 80 procent brandstofauto's die verkocht worden zien we dat de chiptekorten eigenlijk al geen probleem meer zijn," stelt Dickmann.

Hoge vraag, beperkt aanbod van private lease

De buitensporig hoge prijsstijging van private lease heeft nog een aantal extra oorzaken. Volgens Dickmann is het aanbod nog steeds niet gelijk aan de vraag. Er kan nog steeds niet voldoende geleverd worden, waardoor dealers en andere importeurs geen reden zien om kortingen aan te bieden voor private lease. Dat houdt in dat leasemaatschappijen hun auto's dus ook zonder kortingen moeten inkopen.

Daarnaast werden private-leaseauto's tot voor kort voor zeer scherpe prijzen in de markt gezet. "Wat we nu zien is dus ook gedeeltelijk een inhaalslag. De marges zijn niet meer houdbaar, dus moet er een correctie komen. We verwachten dan ook niet dat de leaseprijzen binnen korte termijn zullen stabiliseren of dalen", zegt Dickmann.

Maar aan de kant van de consument is een kentering aan de gang die op termijn verandering in de gang van zaken kan brengen: "Tijdens corona zagen we natuurlijk een enorme stijging in vraag naar veilig persoonlijk vervoer. Daar profiteerde de autobranche van. Maar nu zien we het tegenovergestelde gebeuren: de vraag neemt af", zegt Dickmann. "Mensen zijn niet zo zeker over de aanschaf van een auto in deze onzekere tijden. Ook wordt er meer afgewogen of hij nog wel nodig is nu we vaker thuiswerken."

Ondertussen komen de leveringen van auto's weer op een relatief normaal niveau en beginnen sommige dealers weer voorraden te krijgen, stelt Dickmann. "Je zult daarom zien dat er een kanteling zal komen als de voorraden weer stijgen, maar er geen kopers voor de auto's zijn."

Op dat moment zullen de verkopers eerder geneigd zijn om weer met aanbiedingen of prijsverlagingen te gaan werken," zegt Dickmann. "De automarkt is op dit moment daarom goed te vergelijken met de huizenmarkt. Die begint ook af te koelen, maar heel snel gaat het niet. We verwachten daarom ook dat auto's, en specifiek leaseauto's voorlopig nog wel even in prijs blijven stijgen."

Prijzen private lease bij populaire modellen

Om een beetje inzicht te krijgen in waar de private-leaseprijzen op dit moment liggen, hebben we actuele leaseprijzen voor vijf best verkochte auto's van het afgelopen half jaar opgezocht, inclusief maandbedrag op basis van cijfers van LeaseVergelijker.nl. Voor alle auto's geldt een leasecontract van 60 maanden met 10.000 km per jaar.

  1. Peugeot 208: 309 euro
  2. KIA Niro: 433 euro
  3. KIA Picanto: 252 euro
  4. Peugeot 2008: 379 euro
  5. Volvo XC40: 559 euro

LEES OOK: Leasebedrijven schroeven prijzen fors op – zakelijke rijder moet rekenen op hoger kosten voor leaseauto