Ondanks uitdagingen in de beschikbaarheid van nieuwe auto’s – wegens chiptekorten en productieachterstanden – groeide het aantal private-leaseauto’s in 2021 met 7,8 procent tot 231.000.

Dat blijkt uit een deze week gepubliceerd rapport van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (VNA)

De markt voor private lease groeit bijna twee keer zo snel als de zakelijke leasemarkt, die een toename van 3,7 procent registreerde tot 751.700 personenauto’s. 

Het snelle en sterke economische herstel in 2021 was ook terug te zien in de groeiende vraag naar bestelwagens. In totaal groeide het leasebestelwagenpark met 8,1 procent tot 222.600 voertuigen. Daarmee heeft lease nu een aandeel van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark.

Bron: VNA, RDC
Bron: VNA, RDC

In totaal telde Nederland eind vorig jaar ruim 1,2 miljoen leaseauto's. Dat is een toename van ruim 60.000 voertuigen, of 5,2 procent, ten opzichte van 2020.

Het wagenpark neemt niet alleen toe in omvang, maar wordt ook steeds groener: lease is verantwoordelijk voor ruim de helft van de elektrische auto’s in Nederland.

Bron: VNA, RDC
Bron: VNA, RDC

Renate Hemerik, voorzitster van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, zegt hierover in een persverklaring: “De leaseauto blijft onmisbaar in zakelijke mobiliteit en is een cruciale schakel in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Van de zakelijke lease personenauto’s is bijna 1 op 4 voorzien van een stekker.” Bij private lease is 1 op de 13 auto's elektrisch.

Naast auto’s biedt de leasebranche een steeds breder mobiliteitsaanbod aan, waaronder zogenoemde 'Light Electric Vehicles' (LEV), zoals e-bikes, Segways en elektrische steppen. Zodoende wordt (zakelijke) reizigers steeds meer keus geboden.

In 2021 steeg het aantal leasefietsen (lees: e-bikes en speed-pedelecs) tot bijna 23.000. Dat is een stijging van maar liefst 79 procent ten opzichte van 2020.

LEES OOK: De dieselauto sterft een stille dood – vraag naar de kilometervreter in vrije val