De prijsvechter onder de kledingzaken Primark heeft voor het eerst in haar bestaan minder winst gemaakt dan in de voorgaande periode. Ook in Nederland daalden de verkopen.

6,1 miljard pond (7,72 miljard euro) aan verkopen behaalde het moederbedrijf van Primark, Associated British Foods (ABF), in de 24 weken tot en met februari. Dat is een daling van 2 procent. Primark bleef zelf ook een beetje achter, al verkocht de discountgigant nog altijd 2,7 miljard pond aan kledingstukken. De omzet steeg weliswaar met 5 procent, maar de winst ging met 3 procent naar beneden.

Eerder al weet ABF de tegenvallende inkomsten aan de te warme winter in thuisbasis Verenigd Koninkrijk en grote delen van Noord-Europa. De periode voor kerst was in de Britse steden erg nat, waardoor de consument liever niet buitenkwam, zo luidt de theorie.

In Nederland en Duitsland opende ABF meerdere Primark-filialen. Dat ging ten koste van de omzet in oudere vestigingen, die iets omlaag ging. Desondanks bleef er onder de streep 313 miljoen pond (396 miljoen euro) over, op een omzet van 2,7 miljard pond. Twee nieuwe vestigingen in de VS, in Boston en Philadelphia, lopen volgens ABF goed genoeg om de opening van nog eens zeven zaken door te zetten.

‘Vroeg paasweekend helpt niet’

“We hebben wat warm weer nodig”, zegt topman George Weston tegen The Guardian. “Pas daarna zullen we weten of er een probleem is in de winkelstraat. Een vroeg paasweekend helpt niet, omdat dat normaal gesproken het moment is dat consumenten zomerkleding gaan kopen. Mensen geven hun geld nu uit aan andere dingen en dar kan zijn omdat ze nog geen trek hebben in de lente en zomer.”

Ondanks de tegenvallende cijfers bij de Primark-tak maakte eigenaar ABF toch meer winst in dezelfde periode. Die nam namelijk met 4 procent toe tot 466 miljoen pond (587 miljoen euro). Het bedrijf had voordeel van een beter presterende suikertak. Ook de afdeling die levert aan bakkerijen en supermarkten deed het beter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl