Modeketen Primark heeft de omzet dit boekjaar flink zien oplopen. Vooral de opening van extra winkels helpt daarbij.

Dat meldde moederbedrijf Associated British Foods (ABF) maandag in een tussentijds handelsbericht.

ABF voorziet voor Primark een totale omzetstijging van 12 procent in het gebroken boekjaar, dat zaterdag wordt afgesloten, in vergelijking met een jaar eerder. Die stijging is onder meer te danken aan het grote aantal extra winkels dat dit jaar werd geopend.

Het totale vloeroppervlak van de winkels werd daardoor met 11 procent uitgebreid.

Moederbedrijf Primark ook actief met suiker

Ondanks de goede cijfers van Primark voorziet moederbedrijf ABF, dat ook actief is in de kruideniers- en suikersector, voor heel 2014 een klein verlies in vergelijking met een jaar eerder. De populariteit van Primark compenseert onder meer het negatieve effect van lage suikerprijzen. ABF publiceert de jaarcijfers op 21 april.

Het succes van Primark – in 1969 in Ierland gestart als Penneys en daarna via het Verenigd Koninkrijk gestaag gegroeid in de rest van Europa – rust op drie pijlers.

3 pijlers van Primark

Op de eerste plaats is er de heldere doelgroep, zo stelde het Britse vakblad Retailgazette afgelopen jaar in een analyse. Dat zijn jonge vrouwen, vaak tieners en twintigers, met een zeer beperkt budget.

Tweede troef: Primark is steeds meer een gewaardeerd merk. Primark verkoopt niet online, maar maakt wel handig gebruik van sociale media om de collectie onder de aandacht van tieners te brengen. Volgens een recente Britse peiling drong Primark in december afgelopen jaar voor het eerste door in de top-10 lijst van meest gewaardeerde merken in het VK.

Derde kenmerk van Primark is de focus op warenhuizen waar het prettig shoppen is. Hiermee onderscheidt Primark zich van veel andere modemerken die een duale strategie volgen. Uiteraard is het wel de vraag of de Ierse detailhandelaar de toenemende populariteit van online shoppen kan blijven negeren.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl