Een nieuwe auto kopen kan een stuk duurder uitpakken door hogere tarieven van de aanschafbelasting BPM.

Dat stellen brancheclubs RAI en Bovag, zo bericht de NOS zaterdag.

De lobbyclubs van autoverkopers wijzen op nieuwe methodes om CO2-uitstoot te meten. De hoogte van de BPM is deels gekoppeld aan milieunormen. De nieuwe meetmethode leidt volgens RAI van Bovag tot hogere CO2-metingen en dus een hogere aanschafbelasting.

RAI en Bovag wijzen erop dat het kabinet Rutte 3 eerder heeft toegezegd dat automobilisten niet de dupe mochten worden van de nieuwe meetmethode.

Tegenover de NOS zegt het ministerie van Financiën dat het hogere prijskaartje van sommige modellen niet gekoppeld kan worden aan de nieuwe metingen. “De nieuwe CO2-testmethode lijkt volgens onderzoek van TNO niet de oorzaak te zijn van een hogere CO2-uitstoot en BPM. Daarom is er geen reden de BPM-tarieven aan te passen.”

Nieuwe meetmethode CO2 uitstoot

Sinds september dit jaar moeten nieuwe auto’s met de nieuwe meetmethode worden opgeleverd. Tegelijk mogen modellen die vóór september zijn afgeleverd, nog worden verkocht op basis van de oude tests.

De Bovag en de RAI geven in een brief aan de Tweede Kamer voorbeelden van vijf modellen met BPM-tarieven op basis van de oude en nieuwe metingen. Daar rollen fors hogere bedragen uit op basis van de nieuwe metingen.

Lees ook op Business Insider

Verschil BPM-tarieven

MERK EN MODEL BPM oude meetmethode BPM nieuwe meetmethode
KIA Picanto (benzine) €1.573 €2.494
Hyundai I (benzine) €1.762 €3.328
Renault Clio (benzine) €1.825 €4.162
Renault Captur (benzine) €4.301 €5.413
Renault Clio (diesel) €2.729 €6.494

 

De lobbyclubs van autoverkopers wijzen op een toezegging van voormalig staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes uit 2016. Wiebes zou hebben toegezegd dat de nieuwe CO2-metingen geen invloed zouden hebben op de BPM.

Tegenover de NOS zegt de woordvoerder van het ministerie hierover. “De staatssecretaris van Financiën heeft aan de Tweede Kamer toegezegd zich in te zetten om de totale BPM-opbrengst niet te laten stijgen enkel als gevolg van de nieuwe CO2-testmethode.”

Lees ook: Elektrische auto goedkoper door ontbreken accijns? Dit kost het om een Tesla, een Mercedes op benzine en een BMW op diesel te rijden