In de eerste negen maanden van dit jaar werden bijna twaalf miljoen auto’s verkocht in Europa, volgens branchevereniging ACEA. Een stijging van ongeveer vier procent!

Niet echt een teken dat autodelen ‘het nieuwe ding’ is, als je kijkt naar deze cijfers. In Nederland stijgt het aantal deelauto’s weliswaar fors (er waren ongeveer 31 duizend stuks in het voorjaar van 2017), maar het is nog steeds een druppel op de gloeiende plaat afgezet tegen het totale wagenpark.

Toch moet het delen van auto’s in de toekomst steeds belangrijker worden, gelet op de congestie in grote steden en de voordelen voor het milieu. En dat is precies waar een nieuw idee uit de auto-industrie zijn intrede doet: een vast tarief per maand voor autorijden, dat verder gaat dan private lease.

In plaats van bijvoorbeeld één of meerdere auto’s te leasen, kijkt Porsche naar de mogelijkheid om een maandelijks bedrag betalen om verschillende modellen te rijden. Het idee wordt momenteel getest in Atlanta, VS. De kosten? Ruim 2500 euro per maand.

Auto-abonnement: verschillende modellen van hetzelfde merk

“De pilot start in Atlanta, omdat het Porsche Experience Center daar is gevestigd. De partner met wie we het project samen aanbieden, is daar ook gestationeerd”, vertelt een woordvoerder van Porsche Digital tegen onze collega’s van Business Insider Duitsland.

Afhankelijk van het succes van de test, zal deze vorm autogebruik verder ingevuld worden. "We gaan eerst de pilot doen en daarna gaan we kijken hoe de aanbieding door klanten wordt geaccepteerd. Is dat positief, dan kan het project worden verlengd."

Het voordeel van deze abonnementen: klanten hebben dag en nacht de beschikking over een auto, zonder een voertuig te hoeven bezitten. Het verschil met klassieke vormen van autodelen is dat je nooit een auto hoeft te reserveren. Daar staat natuurlijk tegenover dat de kosten hoger kunnen uitvallen vergeleken met autodeelfora.

Andere merken bekijken tests

De Zweedse autofabrikant Volvo heeft onlangs al een met Porsche vergelijkbare flatrate geïntroduceerd. "Care by Volvo" kun je nu al afsluiten in Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen, Polen en Noord-Amerika. Andere markten volgen laten.

Volvo Car Nederland bekijkt nog wanneer en hoe het merk dit abonnement in Nederland gaat introduceren.

Klanten kunnen hun auto tijdelijk inruilen voor een ander model, Volvo biedt diensten zoals tanken en schoonmaken en via een digitale sleuteltechnologie kun je de auto delen met familie en vrienden.

De kans is groot dat andere automerken de initiatieven van Volvo en Porsche aandachtig volgen en mogelijk in de toekomst met een soortgelijke service komen.

Het feit dat een Duitse fabrikant als Porsche het abonneeconcept in de VS uittest, heeft een reden: "Amerikanen staan op dit moment nog meer open om dergelijke diensten uit te proberen. Er zijn onderzoeken die aantonen dat de VS ontvankelijker is voor het delen van spullen. Waarschijnlijk zal dit gevoel zich ook meer in Duitsland (en waarschijnlijk de rest van Europa, red.) ontwikkelen."

Als de vraag toeneemt naar een dergelijk abonnement, dan komen er automatisch meer modellen van andere merken op de markt. Op die manier kan het auto-abonnement met vaste maandprijzen misschien een interessant alternatief worden voor autobezit. Net als dat je vandaag de dag je muziek streamt via Spotify en films kijkt via Netflix.

Lees de oorsponkelijke versie van dit artikel op Business Insider Duitsland.