Oud-topman van KLM Leo van Wijk vindt het ‘onzin’ dat de politiek zich de afgelopen week bezighield met de garanties die de Staat bedong toen KLM in 2004 fuseerde met Air France.

In een interview met De Telegraaf zei hij dat de politiek zich niet moet bemoeien met bedrijfsbeslissingen binnen de luchtvaartmaatschappij.

,De ontwikkeling van het routenetwerk, de werkgelegenheid, dat zijn bedrijfsmatige beslissingen, die bij de onderneming liggen. Zoiets kun je als Staat nooit afdwingen”, aldus Van Wijk. Het enige waar de overheid invloed op kan uitoefenen zijn de landingsrechten van Schiphol.

De staatsgaranties, waarvan vorige week bekend werd dat die weinig meer voorstellen, waren bedoeld om banen rond Schiphol veilig te stellen en Nederland bereikbaar te houden vanuit de lucht.

Positie van KLM en Schiphol

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) gaf afgelopen week aan het verslag van een gesprek dat zij onlangs had met de top van Air France-KLM niet openbaar te willen maken. Wel is zij bereid de Tweede Kamer vertrouwelijk inzage te geven, beloofde zij afgelopen donderdag tijdens een algemeen overleg over onder meer de positie van KLM en Schiphol.

Tijdens het gesprek in maart gaf topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM garanties af over de zelfstandigheid van KLM en het behoud van Nederlandse banen. Mansveld vindt het niet nodig die beloftes zwart op wit te laten zetten. Samen met de afspraken die ten tijde van de fusie tussen Air France en KLM zijn gemaakt, en die in 2010 op hoofdlijnen zijn hernieuwd, bieden de toezeggingen volgens haar voldoende ‘borging’ voor de positie van KLM.

De afspraken voorzien in een evenwichtige groei voor Schiphol en zijn Parijse tegenhanger Charles de Gaulle, de thuisluchthaven van Air France. Mansveld zei dat de Fransen zich daar tot dusver aan hebben gehouden en dat ze voorlopig geen aanleiding ziet om eraan te twijfelen dat zij dat ook in de toekomst blijven doen.

Lees ook op Business Insider

Er is volgens Mansveld geen sprake van dat Nederland invloed probeert te krijgen bij Air France-KLM door een aandelenbelang te nemen. Het CDA had naar die mogelijkheid geïnformeerd, nadat de Franse regering onlangs haar greep op het luchtvaartbedrijf had verstevigd door aandelen bij te kopen. De staatssecretaris benadrukte dat Air France-KLM een privaat bedrijf is dat zijn eigen broek moet ophouden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl