Plastic afval is niet alleen een probleem, maar het is ook een kans voor ondernemers én burgers.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de BBC. Her en der in de wereld ontstaan bedrijven die brood zien in plastic afval. “Per kilo is plastic waardevoller dan metaal”, zegt David Katz tegenover de omroep.

Katz is mede-oprichter van Plastic Bank, een Canadees bedrijf dat onder andere in Colombia en Peru plastic inzamelt. Bewoners die plastic inleveren, krijgen daar punten voor waarmee ze producten kunnen kopen.

Plastic grondstof voor 3D-printer

Met een universiteit in British Columbia werkt Plastic Bank nu aan een machine die het ingezamelde plastic verwerkt tot een grondstof die gebruikt kan worden voor 3D-printers. Daarmee kunnen dezelfde bewoners die het plastic inzamelen weer nuttige zaken printen. Op een dag, zo hoopt Katz, printen ze hun eigen waterpompen.

Plastic Bank is maar een voorbeeld. In Nigeria opereert WeCycles. Zo’n 5.000 mensen verzamelen plastic in ruil voor cash of punten waarmee ze producten kunnen kopen.

Het blijkt dat buurten niet alleen schoner worden, maar ook zichtbaar hygiënischer: rioleringen verstoppen minder gauw, waardoor de kans op overstromingen en de ziektes die daarop volgen, ook afneemt.

Unilever: zuinig met plastic

Weer een ander initiatief probeert de afvalberg zelf te verminderen. De initiatiefnemer komt uit onverwachte hoek: Unilever werkt aan een procedé waarmee minuscule gasbelletjes in plastic worden opgenomen. Hierdoor heb je 15 procent minder plastic nodig per verpakking. Unilever wil de technologie in 2015 introduceren en ook aan concurrenten ter beschikking stellen.

Lees ook op Business Insider

Coca-Cola gebruikt sinds 2011 materiaal gemaakt uit suikerriet in een deel van zijn plastic flessen. Nu is dat aandeel al bijna een kwart, maar de komende jaren moet dat percentage omhoog. Het bedrijf onderzoekt momenteel welke mix van plastic uit plantaardig materiaal  en gereycled plastic het beste is.

Dop van Coca-Cola flesjes lichter

Gewichtsvermindering is een andere doelstelling: de dop op een Coca-Cola flesje is vorig jaar vervangen. Hij weegt niet langer 2,5 gram, maar 2,3 gram. Een plastic flesje weegt nu pakweg 15 procent minder dan in 2005.

Coca-Cola werkt voor zijn plastic gemaakt uit plantaardig materiaal samen met het Nederlandse bedrijf Avantium. Nederlandse organisaties zijn sowieso zeer actief op dit terrein.

Met Nedvang beschikken we over een tamelijk unieke organisatie die het recyclen van verpakkingsafval coördineert. Plastic is inmiddels ook onderdeel van de bedrijfsvoering.

Inzameling plastic

In Nederland zamelen gemeenten nu massaal plastic in. Dat wordt na scheiding en schoonmaak verwerkt tot korrels, waar we weer nieuwe verpakkingen van maken. Of tafels, stoelen en andere producten.

Zo wordt plastic afval wereldwijd niet langer een nachtmerrie. Nu nog een oplossing voor de onwaarschijnlijk grote hoeveelheden plastic in onze oceanen.

Lees ook

Berlijn krijg supermarkt zonder verpakkingen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl