Voor de derde keer in anderhalf jaar haalt de socialeprikbordsite Pinterest honderden miljoenen dollars op bij investeerders.

Vorig wist Pinterest in twee rondes 425 miljoen dollar binnen te slepen, nu komt daar een bedrag van nog eens 200 miljoen dollar bij, bevestigt het bedrijf tegenover ReadWrite.

Door de nieuwe investering is Pinterest nu 5 miljard dollar, omgerekend zo’n 3,6 miljard euro. Het geld wordt op tafel gelegd door huidige investeerders, waaronder Andreessen Horowitz, Bessemer Venture Partners, FirstMark Capital en Valiant Capital Partners.

Afbeeldingen delen op prikbord

Op Pinterest kunnen gebruikers foto’s delen van dingen die ze op internet tegenkomen. Deze foto’s kun je ‘pinnen’ op je eigen prikbord en worden vervolgens gedeeld met jouw volgers. Zij kunnen jouw pins ‘liken’ of ‘repinnen’.

Het bedrijf is mede opgericht door ex-Googlewerknemer Ben Silbermann in 2009. Sindsdien groeide het uit tot het derde sociale netwerk in de VS na Facebook en Twitter. Wereldwijd heeft Pinterest meer dan 70 miljoen gebruikers.

In Nederland kent Pinterest 1,1 miljoen gebruikers, volgens een onderzoek van Newcom Research in januari van dit jaar. Daarvan zijn er ruim 130 duizend dagelijks actief.

Gesponsorde pins

Uitdaging voor Pinterest is hoe het geld gaat verdienen aan de miljoenen gebruikers. Begin dit jaar is het bedrijf begonnen met de eerste poging daartoe via het verkopen van zogenoemde gesponsorde pins. Die zijn zichtbaar in de zoekresultaten en op categoriepagina's.

Dat zou best eens kunnen werken. Mensen gebruiken Pinterest namelijk om lijsten te maken van producten die ze leuk vinden, van trouwjurken, taarten tot auto's. De merkbetrokkenheid is groot. Amerikaanse webwinkeliers merken dat het bezoek van Pinterest waardevoller is dan dat van Facebook of Twitter.

Billion-Dollar Startup Club

Door de nieuwe financieringsronde stijgt Pinterest op de lijst van startups die meer dan 1 miljard dollar waard zijn. In die Billion-Dollar Startup Club van The Wall Street Journal zitten inmiddels 45 bedrijven, waaronder het Nederlandse Mobileye dat technologieën voor de auto-industrie ontwikkelt.

Pinterest gaat Zalando en Spotify voorbij in waardering en nestelt zich op plek 6, achter onder meer Airbnb, Xiaomi en Dropbox.

Bedrijven op deze lijst worden vaak genoemd als kandidaat voor een eventuele beursgang. Voor Pinterest is dat scenario nu weer iets verder weg, aangezien ze genoeg investeerders achter zich hebben die klaarblijkelijk bereid zijn de portemonnee te trekken.

Lees ook

11 redenen waarom mensen stoppen met Twitter

9 cijfers over sociale media in Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl