De sociale prikbordsite Pinterest heeft minder dan 10 procent van de aandelen verkocht voor 200 miljoen dollar. Daarmee is het internetbedrijf 2,5 miljard dollar waard.

Mede-oprichter en topman van Pinterest, Ben Silbermann, bevestigde de deal woensdag tegenover Business Insider.

Hedgefonds Valiant Capital Management, dat ook een groot belang in Apple en Google heeft, nam het voortouw in de financieringsronde. Alle huidige investeerders, waaronder Andreessen Horowitz, doen mee.

“Onze focus ligt op het helpen van miljoenen mensen om dingen te ontdekken die ze mooi vinden en ze te inspireren om die dingen te gaan doen in hun leven”, aldus Silbermann. “Deze investeringsronde geeft ons meer slagkracht om die visie te verwezenlijken.”

Populariteit van Pinterest

Op Pinterest kunnen gebruikers foto’s delen van dingen die ze op internet tegenkomen. Deze foto’s kun je ‘pinnen’ op je eigen prikbord en worden vervolgens gedeeld met jouw volgers. Zij kunnen jouw pins ‘liken’ of ‘repinnen’.

Het bedrijf is mede opgericht door ex-Googlewerknemer Silbermann in 2009. Sindsdien groeide het uit tot het derde sociale netwerk in de VS na Facebook en Twitter en heeft het 100 werknemers in dienst. Wereldwijd bezoeken bijna 50 miljoen mensen maandelijks de site.

In Nederland kent Pinterest 530 duizend gebruikers, volgens recent onderzoek van Newcom Research. Daarvan zijn er ruim 50 duizend dagelijks actief.

Content langer houdbaar

Pinterest is visueel ingesteld. Mensen stellen een profiel samen van hun levensstijl op basis van de producten die ze leuk vinden. Veel gedeelde onderwerpen zijn kleding en design. Tweederde van de bezoekers is vrouw.

De sociale prikbordsite onderscheidt zich van Facebook en Twitter doordat gepinde afbeeldingen maanden later ineens weer ontdekt kunnen worden. De houdbaarheid van content is langer, terwijl gedeelde items op Facebook en Twitter in het begin scherp pieken qua bezoek en vervolgens naar de
achtergrond verdwijnen. Bedrijven zijn daarom erg geïnteresseerd in Pinterest als manier om bezoek naar de eigen website te leiden.

Internationale uitrol

Pinterest haalde voor het laatst geld op in mei 2012, toen de Japanse e-commercegigant Rakuten 100 miljoen dollar op tafel legde.

Met de nieuwe investering gaat de internetfirma vermoedelijk de functionaliteiten van de site uitbreiden. Ook wil Pinterest de dienst uitrollen in meer landen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl