De vakbond die namens de piloten van KLM onderhandelt over bezuinigingsmaatregelen, wil zich niet vastleggen op loonmatiging tot 2025.

Dit is een harde eis van minister Hoekstra van Financiën voor het vrijgeven van de tweede tranche van het steunpakket van 3,4 miljard euro.

Als de piloten niet inbinden, krijgt KLM geen staatssteun meer, aldus Hoekstra.

KLM hoeft niet te rekenen op de tweede tranche van de staatssteun, nu de pilotenvakbond VNV blijft weigeren om akkoord te gaan met een langer loonoffer.

Minister Wopke Hoekstra van Financiën zei dat tijdens een persmoment op het MediaPark in Hilversum. Hij noemde de opstelling van de bond “teleurstellend en ook risicovol.” We kunnen nu niet door met die lening, zei hij.

“We hebben steeds gezegd, er is ons veel aan gelegen om door te kunnen en ook KLM door te laten gaan. En tegelijkertijd is bij een onderneming waar we al zoveel voor gedaan hebben en die maximaal gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling en waar we eerder aandelen gekocht hebben, waar we nu een lening van 3 miljard op de plank leggen, het ook redelijk om wat terug te vragen”, zei Hoekstra. “We zullen de lening ook niet verstrekken zolang de kaarten liggen zoals die nu liggen.”

KLM-baas Pieter Elbers roept pilotenvakbond VNV op alsnog de clausule te ondertekenen waarmee ze akkoord gaan met een langere periode van loonmatiging dan eerder afgesproken. Doet de bond dat niet, dan is de toekomst van KLM mogelijk in gevaar, aldus KLM, die spreekt van een “uiterst zorgelijke impasse.”

Elbers noemt het betreurenswaardig dat het zaterdag niet is gelukt om alle bonden op een lijn te krijgen.

VNV besloot de clausule niet te ondertekenen. FNV is zich nog aan het beraden. KLM zegt de uitkomsten van dat overleg af te wachten.

Het bedrijf spreekt zijn dank uit aan de vijf bonden die wel akkoord zijn en daarmee "hun verantwoordelijkheid hebben genomen."

Pilotenbond wil zich niet voor langere tijd aan loonmatiging binden

Pilotenbond VNV beloofde zaterdag zijn verantwoordelijkheid te zullen nemen, maar zette niet zijn handtekening onder de clausule die was opgesteld.

Volgens de VNV zijn de specifieke aanpassingen van het eerder gesloten akkoord op zo korte termijn niet realiseerbaar. Volgens de bond hebben de piloten altijd dat gedaan wat past bij de staat van het bedrijf en tijdens de coronacrisis is dat niet anders.

KLM wil echter dat vakbonden de clausule ondertekenen waarin ze beloven zich aan de versobering van de arbeidsvoorwaarden te houden voor de volle periode van staatssteun.

Dit is een harde eis van minister van Financiën Wopke Hoekstra. Naar verwachting loopt het steunpakket tot 2025, terwijl eerdere afspraken over loonoffers slechts tot medio of eind 2022 liepen.

Piloten KLM zetten staatssteun op het spel

Als overeenstemming uitblijft dreigt de luchtvaartmaatschappij een groot deel van de staatssteun van 3,4 miljard euro mis te lopen.

Meerdere bonden bij KLM zijn inmiddels al akkoord met een langere periode van loonmatiging als voorwaarde voor crisissteun van de overheid.

Onder meer cabinebond VNC, de grootste vakbond bij KLM, en de bond voor luchtvaarttechnici NVLT zullen hun handtekening onder de clausule zetten.

Voor zondag moet er uit Den Haag groen licht zijn voor het besparingsplan, dat de kosten structureel met 15 procent omlaag moet brengen. Pas dan maakt de regering de tweede tranche van de staatssteun over.

LEES OOK: Air France-KLM schrijft kwartaalverlies van €1,7 miljard – minister Hoekstra zou hardere ingrepen willen