Webwinkel Coolblue groeide hard in 2016, maar dit jaar moet een echte mijlpaal worden neergezet: een omzet van méér dan 1 miljard euro.

Het bedrijf van ondernemer Pieter Zwart maakte woensdag bekend dat de omzet afgelopen jaar met 55 procent is gestegen naar 857 miljoen euro. Voor 2017 is het doel: 1,2 miljard euro omzet.

Andere belangrijke doelen voor dit jaar zijn de uitbreiding van het grote centrale magazijn in Tilburg met 33.000 vierkante tot maar liefst 88.000 vierkante meter. Ofwel: 18 voetbalvelden groot.

Ook broedt topman Zwart op een nieuw winkelconcept, al is Coolblue nog vaag over de invulling en de locatie. “Ons nieuwe winkelconcept wordt niet alleen ontzettend Cool en blauw, maar ook heel groot. Het wordt echt het paradepaardje van Coolblue”.

Coolblue haalde afgelopen jaar een operationele winst vóór afschrijvingen van 19 miljoen euro. Of het bedrijf onderaan de streep winst maakt, werd in de persverklaring niet vermeld.

Coolblue versus bol.com en Amazon

Pieter Zwart richtte Coolblue in 1999 op, samen met zijn compagnons Paul de Jong en Bart Kuijpers. Mp3man.nl was de allereerste webwinkel die ze lanceerden, inmiddels zijn het er meer dan 300. Laptops, smartphones, tandenborstels, autostoelen, sportbrillen, theepotten, het is allemaal te krijgen via één van de honderden sites van Coolblue.

“In vijftien jaar tijd heeft Pieter Zwart in een zeer competitieve markt een bedrijf van honderden miljoenen omzet opgebouwd,” zei retailwatcher, parttime hoogleraar en consultant Cor Molenaar afgelopen jaar tegen Business Insider. “En dat op een redelijk vernieuwende manier. Dat is een grote prestatie.”

Coolblue heeft in Nederland onder meer concurrentie van Ahold-dochter bol.com; en internationaal is er natuurlijk Amazon, de webwinkel van miljardair Jeff Bezos.

Toch denkt Molenaar dat Coolblue de grote jongens in zijn niche de baas blijft en zelfs in het buitenland succesvol kan worden. Dat heeft vooral te maken met hoe Coolblue klanten benadert. Waar bol.com en Amazon louter hun producten online aanbieden, helpt Coolblue volgens Molenaar de klant met het maken van een keuze.

“De meeste mensen kopen op internet niet gelijk een product maar gaan zich eerst online oriënteren”, legt Molenaar uit. “Dat noemen we in marketing de consideratiefase. Daarop speelt Coolblue in de Nederlandse markt verreweg het beste in.”

Lees hier het artikel: Om deze reden blijft Pieter Zwart van Coolblue gigaspelers als Amazon en Alibaba de baas

Coolblue en HAL

In maart 2016 nam investeringsmaatschappij HAL een belang van 20 procent in Coolblue. Een analist van zakenbank KBC schatte dat HAL tussen de 110 en 170 miljoen euro heeft betaald voor het belang in Coolblue.

HAL is het investeringsvehikel van de steenrijke havenfamilie Van der Vorm, één van de rijkste families van Nederland, met een geschat vermogen van 6,2 miljard euro. Ze bezitten het grootste deel van de aandelen in de investeringsmaatschappij HAL, die onder meer belangen heeft in tankopslagbedrijf Vopak, baggeraar Boskalis en optiekketen GrandVision.