• De afgelopen zes maanden steeg de omzet van online supermarkt Picnic met zo’n 60 procent.
  • Ook in Duitsland groeit Picnic hard. Begin juli bezorgde het bedrijf de miljoenste bestelling in de stad Bochum.
  • De grote vraag is of Picnic ook na de coronalockdown deze groei kan vasthouden.

Online bestellen bij supermarkten heeft een vlucht genomen tijdens de lockdownmaanden van de coronacrisis. De omzet voor deze winkels is in februari en maart met respectievelijk 4,2 en 13,1 procent toegenomen, aldus het CBS.

Ook online supermarkt Picnic surft mee op de coronagolf. Het bedrijf zag de afgelopen maanden de vraag naar bezorgingen explosief stijgen.

Volgens mede-oprichter Michiel Muller stevent het bedrijf af op een jaaromzet van een half miljard euro, meldt Exciting Commerce. Dit vertelde de Nederlandse ondernemer, die ook achter de Tango-tankstations en verkeershulpdienst Route Mobiel zit, vorige week tijdens de jaarlijkse retailconferentie K5 Konferenz.

Het afgelopen half jaar steeg de omzet van Picnic met zestig procent, met zo’n 40 miljoen euro per maand. Bijna een verdubbeling van de maandelijkse omzet van vorig jaar (25 miljoen euro).

De grote vraag is of de groei tijdens de lockdown structureel is. Blijven klanten online bestellen via de Picnic-app of gaan ze weer in de rij staan voor de kassa in hun lokale supermarkt?

Nieuwe distributiecentra en €250 miljoen aan financiering

In mei opende Picnic eerder dan aangekondigd het nieuwe distributiecentrum in Apeldoorn. Hiermee wil de online supermarkt kunnen voldoen aan de geëxplodeerde klandizie.

Op de K5 Konferenz presenteerde Muller ook het nieuwe gerobotiseerde distributiecentrum dat het in Utrecht bouwt. Deze uitbreiding wordt mogelijk gemaakt door de 250 miljoen euro die Picnic eind vorig jaar ophaalde bij investeerders.

Lees ook op Business Insider

Picnic heeft grote ambities

Het is duidelijk dat Picnic een grote speler wil worden in Nederland en Duitsland. Sinds de oprichting in 2015 groeide de onlinesuper naar een bedrijf met zo’n vijfduizend medewerkers en een bezorggebied van 125 steden.

In april bereikte Picnic een akkoord met vakbond De Unie voor de eerste cao voor haar personeel. Volgens de afspraken gaan de medewerkers de komende twee jaar 6 procent meer verdienen.

In Duitsland vierde Picnic op 2 juli een andere mijlpaal. Daar leverde de bezorger in de stad Bochum de miljoenste bestelling.

Vorige maand kondigde Picnic aan dat het een eigen huismerk aan het ontwikkelen is. Een bijzonder experiment, omdat de online supermarkt zich niet hoeft te houden aan bestaande conventies, zoals hoe producten er in de schappen uitzien of dat een huismerk goedkoop moet zijn. Oprichter Muller: “We bouwen een merk dat klanten fijn vinden en dat zowel topline- als goedkope producten kent.”

Lees meer over supermarkten: