Philips legt €2,3 miljard neer voor de overname van het Amerikaanse zorgtechbedrijf BioTelemetry.

Deze maker van monitoren waarmee hartpatiënten op afstand gevolgd kunnen worden, versterkt de positie van Philips in de zorgtechnologie.

Philips denkt dat de overname volgend jaar al kan bijdragen aan de winst.

Zorgtechnologiebedrijf Philips koopt het Amerikaanse BioTelemetry. Philips betaalt 2,8 miljard dollar voor het bedrijf, omgerekend ongeveer 2,3 miljard euro. BioTelemetry maakt apparaten en levert diensten waarmee de gezondheid van hartpatiënten op afstand kan worden gevolgd.

Vorig jaar was BioTelemetry goed voor 439 miljoen dollar aan omzet. Het bedrijf houdt jaarlijks ruim 1 miljoen hartpatiënten in de gaten met zijn op afstand verbonden hartslagmeters, gegevensanalyse die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie en andere diensten.

Philips denkt dat het Amerikaanse bedrijf al direct volgend jaar kan zorgen voor meer omzet en winst. Met name in de Verenigde Staten verwacht Philips forse kostenvoordelen te halen. De overname wordt waarschijnlijk in het eerste kwartaal van volgend jaar afgerond.

BioTelemetry en zijn 1.900 werknemers worden onderdeel van het Philips-bedrijfsonderdeel Connected Care.

Afgelopen november gaf Philips aan klaar te zijn voor een volgende groeifase. Met eigen innovaties als de Philips One-elektrische tandenborstel, gespecialiseerde apparatuur als MRI-scanners en diverse IT-oplossingen voor de zorg wil het Nederlandse concern komende jaren de verkopen verder aanjagen. Ook denkt topman Frans van Houten de winst op te kunnen krikken door extra besparingen.

Philips zet vol in op zorgtechnologie

Onder de leiding van Van Houten heeft het concern zich de afgelopen jaren omgevormd van breed technologiebedrijf tot een sterk op gezondheid en zorg gerichte onderneming. Zo is verlichtingsdivisie Philips Lighting zelfstandig naar de beurs gebracht. Dat bedrijf heet tegenwoordig Signify. 

Philips maakt inmiddels ook al jaren geen televisies meer. Dat wordt gedaan door een ander bedrijf, dat er via een licentiedeal het merk Philips op mag zetten. Volgens Van Houten heeft de transformatie bij Philips geleid tot een structureel verbeterd groei- en winstgevendheidsprofiel.

In de periode 2021 tot 2025 wil hij die trend doorzetten en op eigen kracht elk jaar zo'n 5 tot 6 procent omzetgroei behalen. Aan het einde van deze termijn hoopt het van oorsprong Eindhovense bedrijf daarbij een winstmarge van ongeveer tussen de 17 en 19 procent in de boeken te kunnen zetten te zetten. Dat komt neer op een margeverbetering tot 0,8 procentpunt per jaar. Dat moet mogelijk zijn door bijvoorbeeld de inkoop en verdere toeleveringsketen nog efficiënter in te richten. Philips mikt op ongeveer 400 miljoen euro aan extra besparingen per jaar.

In de strategische doelstellingen telt Philips de tak voor huishoudelijke apparaten niet meer mee. Eerder dit jaar maakte Philips al bekend de toekomst van dat onderdeel tegen het licht te houden. Al snel bleek dat er een verkoop zou komen van de divisie die onder meer airfryers en koffiezetapparaten maakt. Philips rekent erop in het derde kwartaal van volgend jaar klaar te zijn met het verkoopproces.

LEES OOK: In deze 3 sectoren levert kunstmatige intelligentie voorlopig de meeste waarde op