Pensioenbank Brand New Day merkt dat de lage spaarrentes de belangstelling onder particulieren om zelf voor hun pensioen te beleggen flink hebben geholpen. Het totale toevertrouwde vermogen van klanten steeg afgelopen jaar met 37 procent naar 4,4 miljard euro.

Ook kreeg Brand New Day er 25.000 rekeninghouders bij, waardoor de pensioenbank eind vorig jaar in totaal 192.000 klanten had, zo meldt de financiële dienstverlener dinsdag. De nettowinst kwam afgelopen jaar uit op bijna 12 miljoen euro, een toename van liefst 8 miljoen euro.

Brand New Day richt zich sinds vorig jaar volledig op de particuliere markt voor beleggen en sparen voor aanvullend pensioen. Dit kan onder meer via fiscaal vriendelijke pensioenrekeningen, waarbij de opbouw van vermogen vrijgesteld is van de belasting in box 3. Daarnaast biedt Brand New Day ook gewone beleggingsrekeningen aan, waarbij wel belasting wordt betaald in box 3.

Lees ook: Dit moet je maandelijks fiscaal vriendelijk beleggen om tot een pensioen van €30.000 tot €60.000 te komen, inclusief de AOW

Brand New Day werkt met een een aantal standaard beleggingsportefeuilles die gebaseerd zijn op goedkope indexfondsen, waarmee particulieren vermogen kunnen opbouwen voor de lange termijn.

Afgelopen jaar stortte klanten gemiddeld 30 procent meer op hun beleggingsrekening dan het jaar ervoor, constateert Brand New Day in een persverklaring: "De spaarzame Nederlander neigt dus - natuurlijk ook gedwongen door lage of zelfs negatieve spaarrentes en hoge inflatie – steeds meer naar beleggen."

Naast beleggingsproducten voor aanvullend pensioen zijn er ook klanten die voor pensioenspaarproducten kiezen. Hierbij zag Brand New Day een toename van het toevertrouwde pensioenspaargeld met 440 miljoen euro naar 1,2 miljard euro in 2021.

Brand New Day is naar eigen zeggen inmiddels marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren die zelf hun aanvullende pensioen regelen. Oprichter en CEO Kalo Bagijn denkt dat de groei van de fiscaal gefaciliteerde pensioenmarkt de komende jaren alleen maar doorzet. "Tegelijkertijd zien we dat steeds meer Nederlanders wel een buffer willen opbouwen voor hun oude dag, maar geen trek hebben in de fiscale regeltjes van aanvullend pensioen. Voor hen is onze vrije beleggingsrekening ideaal. We zijn daarom gestart met een serieuze marketingcampagne om ook deze doelgroep te overtuigen van onze beleggingsstrategie en voordelen."

LEES OOK: ‘Ondernemen is toch dat je er elke dag mee bezig bent’ – Kalo Bagijn over zijn tweede grote bedrijfsavontuur met online pensioenbank Brand New Day