ANALYSE  – Auto’s zijn tegenwoordig zo goed, dat stranden met pech langs de weg iets lijkt van een vergeten tijdperk, in Polaroid-kleuren of zwart-wit. Maar hoe goed moderne auto’s ook zijn, pech is nog altijd mogelijk.

In Nederland is pech onderweg nog een te overzien ongemak, met het dichte wegennetwerk en de best mobiele pechdiensten ter wereld. Maar midden in de zomer stil komen te staan langs de Autoroute, de Autobahn of een Italiaanse of Strada Statale, is een heel ander verhaal.

Miljoenen Europeanen zijn onderweg, hulpdiensten overbelast en garages onderbemand. Zelfs zoiets simpels als een lekke band kan een vakantie danig in de war schoppen en in het ergste geval dagen kosten.

Daarom schiet Business Insider je alvast te hulp met wat tips, opgedaan in de harde praktijk van de ANWB Alarmcentrale. Hiermee kun je pech zoveel mogelijk voorkomen, of in ieder geval zorgen dat het onheil binnen de perken blijft.


Beurt vooraf: geen overbodige luxe

Een open deur? Of denk je stiekem: ach, wat mij kan nou gebeuren?

Of je nu een wat ouder beestje rijdt of een jonge lease-auto, laat ‘m vooraf even checken. Ten eerste om de kans op problemen te minimaliseren, maar ook omdat de verzekeraar het kan eisen bij het betalen van pech onderweg.


Zorg voor een thuiskomer

Een thuiskomer! Ofwel een reservewiel dat kleiner en smaller is dan normale wielen en dat je kunt gebruiken om ‘thuis te komen’. Welke auto had hem niet? Helaas, voorbij die tijd.

Lees ook op Business Insider

Veel moderne auto’s missen zo’n redder in nood en hebben als alternatief een reparatiekit met een soort lijm. Daar mag de eigenaar of leaserijder het dan mee uitzoeken. De ervaring leert dat het gebruik van zo’n kit best enige oefening vergt. Oefening die jij natuurlijk mist.

Denk ook niet dat een dépanneur op de Autoroute ermee gaat klooien. Die sleept je auto ongezien weg naar het dichtstbijzijnde dépot, waar je achteraan kunt sluiten bij de andere pechvogels en kunt afwachten tot de auto wordt vervoerd naar een garage 50 kilometer verderop. In het weekend.

Je begrijpt het al, een thuiskomer is vérre te prefereren en kan dagen schelen (”Nee, een 215/R17 moeten wij bestellen”). Even leren monteren op een zaterdagochtend. Je haalt er in elk geval het hotel mee.


Zorg dat je iets weet van accu’s opladen

Je staat langs de kant van de weg omdat de accu leeg is. En weet niet wat je moet doen. Serieus? Enige basiskennis op dit gebied kan geen kwaad.


Fles water voor koelvloeistof en flesmotorolie

Lekke banden en lege accu’s zijn met afstand de meest voorkomende pech waarvoor de Alarmcentrale wordt gebeld. Maar er blijven nog genoeg gevaren over.

Een oververhitte motor bijvoorbeeld door te weinig koelvloeistof. Veel mensen denken dat er alleen speciale vloeistof in de radiator kan. Dat is alleen in de winter zo. In de zomer kan er gewoon water in. Een fles water voor noodgevallen is dus niet zo’n gek idee.

Olietekort? Uiteraard heb je een fles motorolie bij je om het volgende station of de garage te halen. Of gewoon de eindbestemming, omdat er niets mis is met de auto en je alleen maar de beurt was vergeten.


Lege telefoon? Zorg dat je een powerbank hebt als reserve-accu

Er is één ding erger dan stranden in de hoogzomer en dat is stranden zonder werkende telefoon.

Denk niet dat er geen mensen zijn die op de ring rond Milaan of op een Route Nationale in the middle of nowhere stranden met nog maar 10 procent accuduur, waarmee ze net twintig minuten in de wacht hebben gestaan om de Alarmcentrale te bellen. Ze zijn er.

In de Business Insider-Survivalkit zit daarom een opgeladen powerbank voor je telefoon, waarmee je verzekerd bent van 48 uur accuduur.

De profi’s gaan nog verder en hebben een oplader met zonnecel, maar de powerbank zou je door elke pech heen moeten helpen.


De instant opzettent

Goed, je kreeg in de namiddag een elektronische storing  in het motormanagement en mocht van de hulpverlener van de ANWB of de merkenservice absoluut niet verder rijden. En nu staat je bij een dépot. De avond valt, de kinderen krijgen honger en jij eigenlijk ook best wel.

En waar slaap je vannacht? Hotels? Allemaal vol, bleek na moeizame telefonades.

Je bezwijkt bijna onder de zorgen. Maar wacht, je hebt een instant opzettent! En de chauffeur van de sleepwagen weet vast nog wel ergens een camping in de buurt. Daar wil hij je best voor drie tientjes naartoe rijden. Daar is misschien ook nog wel wat te eten. Probleem opgelost.

Wat had je zonder die tent gemoeten?


Contant geld bij de hand

Gelukkig ook dat je ruim contant geld bij je had, waarmee je de sleper kon betalen!


Verzekering voor hulp bij pech, met buitenlanddekking

Een verzekering voor hulp bij autopech is geen overbodige luxe. Die had je toch? En dan een met Europa-brede dekking?

Je kunt het ook niet doen, maar dan is het zaak om alle alarmnummers in je mobiel te hebben en nog meer contant geld, naast een creditcard.


Geduld…als je moet wachten op een reparatie

De koppeling van je auto is doorgebrand. Denkt je dat de garagist die binnen een dag heeft gemaakt? Helaas. Zo heeft hij er nog een paar staan en de helft van zijn monteurs is met vakantie.

Op zijn vroegst? Over een dag of tien, monsieur.

Gelukkig kun je het even uitzingen op de camping of in het hotel honderd kilometer verderop. Misschien biedt de polis of het leasecontract recht op een huurauto. Maar ontspan. Het is zoals het is.


‘Help! Het is hier pikkedonker en ik heb geen idee waar ik ben!’

Op het laatste bord stond Stuttgart, maar waar ben je? Lastig, zeker midden in de nacht. Maar wacht, op Google Maps kun je je coördinaten vinden. Laat nu die hulpwagen maar komen!


Voor de eindbazen onder de preppers: de gedachteoefening.

Stel, je rijdt over een week van Utrecht naar Florence. Ga eens rustig zitten en stel je eens voor dat je strandt midden in de Po-vlakte, tussen Milaan en Bologna. Gewoon als gedachteoefening.

Wat zou je doen? Waar staan hotels en waar is de dichtstbijzijnde garage? Welk telefoonnummer bel je?


Zijn we er nu eindelijk? Ja, dit is het wel. Behalve als je een volleerd monteur bent en een aanhanger vol gereedschap hebt, waarmee je als een technische Superman elke reparatie zelf kunt oplossen. Zo niet, dan heb je al het mogelijke gedaan.

Wat er nu ook gebeurt, het is nog altijd minder erg dan wanneer je zónder deze ter harte genomen adviezen op pad was gegaan. Fijne vakantie!

De auteur was ooit een zomer medewerker van de ANWB Alarmcentrale Zakelijk. Alle voorbeelden zijn ontleend aan de praktijk.

Lees meer over auto’s en vakantie: