COLUMN – Als eerste op de zaak en als laatste in het donker afsluiten. De mailtjes doorgewerkt, offertes nagekeken, overleg met inkoop. Een sessie met sales over een grote tender, het wekelijkse overleg met het management team, een interview met een kandidaat medewerker, het HR-reglement bewerkt, cashplanning overleg, een belangrijke klant gesproken en zeker tien telefoontjes over van alles en nog wat.

En toch bekruipt je onderweg naar huis het gevoel dat je te weinig bent opgeschoten. En dat zes dagen in de week.

Herkenbaar? Voor mij de eerste tien jaar van mijn ondernemersleven in ieder geval. Overigens nooit met tegenzin. Maar weken van 80 uur waren eerder regel dan uitzondering.

Erg? Nou ja, hard werken is nooit erg, maar juist door dat harde werken heb je vaak niet meer scherp wat nu echt belangrijk is voor het bedrijf. Hieronder vijf inzichten die helpen het probleem beter te begrijpen en op te lossen:

1. Er is een systeemfout

Als je als ondernemer steeds langer moet werken om alles rond te krijgen, dan is dat een teken dat je iets anders in het systeem niet hebt opgelost. Met andere woorden, je lost het symptoom op van iets dat je maanden daarvoor niet hebt aangepakt. Vaak zit ‘m dat in de juiste mensen, of systemen en processen die je hebt verwaarloost.

2. Ownership

‘Een bedrijf wordt vaak slecht waar de ondernemer goed in is’. Vaak is dat het aanbrengen van nieuwe ideeën, innovaties en verbeteringen. Ikzelf had vaak na iedere vergadering het langste lijstje met to-do’s, mede ook omdat veel ideeën van mijzelf kwamen.

Het heeft lang geduurd voordat ik leerde om minder te praten en meer te luisteren. En wanneer mijn managementteam vervolgens met slimme ideeën kwam, beloonde ik hen door ze ook het werk te laten doen. Dat creëerde gezamenlijkheid, betrokkenheid, veel meer ownership en vooral een legere agenda bij mijzelf.

3. Schuldgevoel

Tja, als iedereen het druk heeft voel je je als ondernemer toch ook schuldig. De natuurlijke reactie is dan vooral ook hard te gaan meewerken. Uiteraard heeft dat symbolisch wel een bepaalde waarde, maar als ondernemer ben je meer waard wanneer je aan de echte oorzaken en oplossingen van de drukte werkt.

4. Micromanagen

Het controleren van facturen. De gemaakte offertes nakijken voordat ze de deur uitgaan, interne memo’s checken. Excel-sheets doornemen, het HR handboek aanpassen en belangrijke openstaande debiteuren aanmanen. Micromanagement was een periode ook één mijn specialiteiten.

Het maakt je zeker niet populair bij de medewerkers en weerhoudt je – wederom- om aan de echt belangrijke zaken te werken.

5. Urgent versus belangrijk

Voor iedereen die ooit een cursus time management heeft gevolgd, is dit een klassieker. Als ondernemer moet je aan de zaken werken die het bedrijf verder helpen. De juiste strategie, projecten die het bedrijf de nodige groei gaan opleveren en veel tijd besteden aan het vinden, selecteren en overhalen van de beste mensen die bij je kunnen werken.

Maar meestal bij het openklappen van de laptop beginnen de urgente zaken de overhand te nemen. Vanaf een uur om negen komen daar de telefoontjes en gestreste medewerkers bij en verloren is de dag. Agenderen en afzonderen is de enige oplossing. Leuk bijeffect is dat veel problemen zichzelf dan blijken op te lossen.

Minder werken: tijd om te denken

Hard werken is vaak een gewoonte geworden, gebaseerd op een gevoel van ‘als ik het niet doe, doet niemand het’ en ‘ik moet toch het voorbeeld geven’.

Maar eerlijk is eerlijk, meestal is het werken ‘in het bedrijf’ ook een gevolg van het werken in de ‘comfort zone’. Immers, ook ondernemers zijn mensen en werken graag aan datgene wat we goed kunnen. We willen ons nuttig en effectief voelen en doen daarom vaak wat we deden.

Werken aan wat echt belangrijk is voor het bedrijf blijkt een moeilijke opgave. Voornamelijk omdat vaak niet helemaal duidelijk wat het ‘probleem achter het probleem is’, of wat nu de prioriteit moet zijn om het bedrijf verder te helpen naar een volgende groeifase.

Hoe kom je daar nu achter? Heel simpel. Creëer denktijd door allereerst de grootste ondernemersfout op te lossen: begin met minder werken.

Kees de Jong is groeiondernemer en mede-initiatiefnemer van nlgroeit.nl, een nationaal programma om ondernemers te helpen groeien. Kees heeft meerdere bedrijven in binnen- en buitenland gebouwd en geleid. Inmiddels is hij investeerder, adviseur, mentor, schrijver, drummer en spreker over alles wat met bedrijfsgroei te maken heeft.