Kookwarenfabrikant Royal Delft heeft het afgelopen half jaar verlies gemaakt en geeft daar de succesvolle pannenactie van Albert Heijn grotendeels de schuld van.

“Dit jaar staat de markt onder druk door een pannenactie bij een grote foodretailer”, schrijft topman Henk Schouten in het persbericht bij de cijfers. De pannen van Royal Delft worden verkocht onder de merknaam BK Cookware.

Klanten van Albert Heijn konden begin dit jaar via een spaaractie met korting ‘chefwaardige pannen‘ van concurrent Villeroy & Boch kopen. Dat was een groot succes, want er zijn meer dan 3 miljoen pannen verkocht.

Royal Delft, het oudste beursgenoteerde bedrijf van Nederland, zag de omzet met 17,6 procent teruglopen en het verlies uitkomen op 111.000 euro terwijl vorig jaar nog ruim een ton winst werd geboekt.

Daar had Schouten een aantal maanden geleden volgens Distrifood al voor gewaarschuwd: “De markt wordt niet ineens groter, dus wij gaan dat op de een of andere manier merken. Dat geldt trouwens ook voor andere concurrenten, zoals Tefal.”

Schouten zegt nu tegen RTL Z dat hij denkt dat de omzetdip tijdelijk is, omdat de teflonpannen van AH ook niet het eeuwige leven hebben en zijn bedrijf zelf ook niet stil zit. "Wij zijn ook creatief bezig. We zijn altijd op zoek naar nieuwe gaten in de markt."

De pannen van Royal Delft liggen overigens gewoon in de schappen bij de grotere Albert Heijn-filialen.

LEES OOK: Giftige pannen? 5 spaaracties van Albert Heijn die eerder voor ophef zorgden