• Ellie Diop heeft de overheidssteun van 1.200 dollar die ze vorig jaar kreeg, gebruikt om te investeren in een eigen coachingsbedrijf.
  • Nog geen tien maanden later heeft ze al meer dan een miljoen dollar omgezet met ‘Ellie Talks Money’.
  • De alleenstaande moeder heeft haar klanten vooral verkregen door slimme marketing op Instagram.

Nadat ze in 2019 werd ontslagen solliciteerde Ellie Diop op meer dan 50 vacatures, maar ze werd overal afgewezen.

Ze realiseerde zich toen dat ze creatiever moest worden om als alleenstaande moeder geld te verdienen voor haar kinderen. Maar na een jaar werkloos te zijn geweest had ze geen geld meer om te investeren in opstartkosten voor een eigen bedrijf.

Toen Diop vorig jaar net als de meeste andere Amerikanen haar cheque van 1.200 dollar kreeg, zag ze dat als een mogelijkheid om in zichzelf te investeren. Ze besloot haar ervaringen in het zakenleven, management en marketing te gebruiken om haar eigen coachingsbedrijf op te zetten.

Het was haar opgevallen dat veel millenials zich in de pandemie afvroegen hoe ze eigen bedrijf moesten beginnen. “Ik zag veel onbeantwoorde vragen. En veel businesscoaches waren ofwel vrijgezelle mannen of vrouwen zonder kinderen, of vrouwen met een relatie zonder kinderen. Ik zag niemand die vanuit mijn situatie kon adviseren, dus besloot ik om zelf die persoon te worden.”

Toen ze dat gat in de markt had ontdekt begon ze in 2020 haar onlinecoachingsbedrijf Ellie Talks Money om millennials te helpen een eigen bedrijf op te zetten, zakelijke krediet op te bouwen en financiering in de wacht te slepen.

Tien maanden later heeft ze met haar bedrijf al meer dan een miljoen dollar aan omzet geboekt, blijkt uit financiele gegevens die Insider heeft ingezien.

Zo wist Diop haar stimuleringscheque in korte tijd om te zetten in een miljoenenbusiness.

Ze gebruikte een deel van haar cheque om haar opstartkosten mee te betalen

Diop zocht een sociaalmediaplatform waar ze haar producten en diensten tegen lage kosten kon aanbieden. Na verschillende opties te hebben onderzocht, richtte ze zich op Instagram.

In haar eerdere baan was ze verantwoordelijk voor het Instagram-account van het bedrijf waar ze voor werkte en had ze geleerd een visueel aantrekkelijke pagina te maken tegen relatief lage kosten.

"Ik gebruikte mijn ervaring uit het bedrijfsleven om een goede start te maken", vertel ze. "Ik wist dat ik goede belichting nodig had, een website en een fotobewerkingsprogramma."

Diop gaf 170 dollar uit aan twee ringlampen om visueel aantrekkelijke foto's te kunnen maken. En met het weinige geld dat ze beschikbaar had, besloot ze zelf een website te bouwen en 145 dollar uit te geven voor het registreren van een domeinnaam en de hostingkosten voor het eerste jaar.

Na op zoek te zijn geweest naar een geschikte en betaalbare tool om foto's te bewerken, koos Diop voor een pro-lidmaatschap van Canva voor 120 dollar.

Ze hield haar marketingkosten laag

Diop gaf in totaal bijna 450 dollar uit om te kunnen beginnen. Daarna concentreerde ze zich op gratis manieren om haar ideale publiek aan te kunnen spreken om zo haar marketingkosten laag te houden.  

"Ik heb 45 dagen lang elke dag door Instagram gescrold om onderzoek te doen en hashtags te volgen alvorens ik mijn eerste post heb geplaatst", vertelt Diop. "Het is belangrijk te zien wie succes heeft op dit terrein, te analyseren waarom het werkt wat zij doen en te bekijken aan welke behoeften ze juist niet voldoen."

Ze plaatste gratis content die mogelijke klanten zou trekken en met een budget van 150 dollar plaatste ze ook gesponsorde posts. Toen ze eenmaal de nodige geïnteresseerde volgers had, ontwikkelde Diop met gebruikmaking van Canva haar eerste product. Ze had niet veel geld om uit te geven, dus bood ze haar cursus en diensten aan een paar ideale klanten gratis aan in ruil voor beoordelingen. 

"Ik bood mensen ook twee weken lang gratis coachinggesprekken aan alvorens naar betaalde coachingstelefoontjes over te schakelen. Zo kreeg ik in het begin mijn reviews", vertelt ze.

Ze maakt veel contact via Instagram Live en is authentiek

Toen Diop begon met het verkopen van haar eerste product was ze vrijwel elke dag te zien voor haar volgers op Instagram Live. Het was een kans om gratis marketing te bedrijven. Ook nu nog blijft ze regelmatig verschijnen op Instagram Live. 

"Wees zichtbaar voor je publiek", adviseert ze. "Je klanten moeten je leuk vinden en je vertrouwen, zodat ze terug blijven komen. Laat jezelf zien zoals je bent." 

Lees ook deze verhalen over bijzondere carrières: