Iedereen die weleens in grotere steden in Europa shopt, weet het: steeds vaker kom je in de belangrijke winkelstraten dezelfde uithangbordjes tegen: H&M, Zara, Starbucks, McDonald’s, enzovoorts. In Amsterdam en Rotterdam valt het relatief mee met de eenheidsworst.

Dat blijkt uit onderzoek van Gerda Roth voor retailadviseur Locatus naar de dominantie van internationale ketens op A-locaties in grotere steden in Europa.

In het onderzoek is gekeken naar de verspreiding van 361 internationale winkelformules in 21 grote Europese steden in verschillende branches: dus uiteenlopend van mode (H&M, Zara, Mango) tot voeding (McDonald’s, Starbucks).

Grote winkelketens in de stad

Onderstaande tabel laat zien dat het percentage internationale ketens op A-locaties het hoogste is in Londen, Barcelona, Hamburg en Berlijn: méér dan de helft van de 200 adressen met de hoogste ‘passantenwaarde’ in deze steden wordt bezet door bekende internationale merken.

(klik voor vergroting; bron: Locatus)

internationale ketens

Amsterdam bevindt zich in dit lijstje op plaats veertien en Rotterdam op plaats zestien. De internationale ketens nemen in Amsterdam 37 procent van de A-locaties in, wat dus betekent dat bijna twee derde komt van zelfstandige en nationale formules.

Frankrijk hofleverancier internationale merken, maar dan exclusief

Opvallende uitkomst van het onderzoek is verder dat van de 361 onderzochte internationale winkelformules het hoogste percentage uit Frankrijk komt, te weten 16,1 procent. Nummer twee is de Verenigde Staten, met een aandeel van 15 procent; Italië komt op de derde plaats met 14,4 procent.

Het plaatje verandert wel weer als je een verdeling maakt op basis van het aantal vestigingen. De 361 formules hebben bij elkaar 1.780 vestigingen op de A-locaties in de 21 Europese steden. Daarbij komt de Verenigde Staten op de eerste plaats, gevolgd door Duitsland. Frankrijk zakt naar plaats zes.

Dit laatste heeft waarschijnlijk ook te maken met het soort keten. Frankrijk telt naar verhouding veel luxe modemerken die met minder winkels per A-locatie toekunnen. Voor een Amerikaanse keten als McDonald's is de dichtheid op A-locaties van groter belang. Ook voor Spaanse ketens als Zara en Mango en H&M uit Zweden is de bezettingsgraad op A-locaties cruciaal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl