Nederlanders hebben voor ruim 4,7 miljard euro aan spullen op zolder staan, zo
blijkt uit onderzoek. Dat is ruim 700 euro per persoon. Voor wie dit wil
verzilveren, is dit het juiste moment, want de handel in tweedehands spullen
groeit als nooit tevoren.

Een makkelijke manier om je rommel te slijten is een advertentie plaatsen op
bijvoorbeeld Marktplaats, eBay of Speurders. Maar hoe zorg je ervoor dat
jouw berichtje opvalt tussen die miljoenen andere advertenties? Waarom een
opzettelijke spelfout soms een pré kan zijn.

Goede timing

Nu je schaatsen te koop aanbieden is een kansloze missie. Je kunt je ijzers
beter in het vet houden tot de eerste vorst wordt voorspeld. Dit is wel het
uitgelezen moment om je gereedschap en tuinmeubelen te slijten, nu mensen
weer gaan klussen en tuinieren. Niet voor niets is op Marktplaats de vraag
naar grasmaaiers in maart explosief gestegen.

Ook de tijd van de maand is van belang. Heb je een auto in de aanbieding? Rond
de laatste week van de maand maak je de meeste kans. Dan krijgen
Nederlanders hun salaris uitgekeerd en hebben ze wat te besteden. De beste
dag van de week is zondag. Dan is het topdrukte, meldt Marktplaats
desgevraagd.

Speel in op trends

Je kunt er de klok op gelijk zetten: als een Nederlandse judoka een gouden
plak wint op de Olympische Spelen, zijn judopakken niet aan te slepen. Vier
jaar wachten met de verkoop van je oude pak, in de hoop dat Dennis van der
Geest ditmaal níet teleurstelt is misschien teveel van het goede. Maar als
zich een hype aandient, kun je er wel slim op inspelen. Dus mocht een
Nederlander het komende Lakeside-toernooi winnen, dan is dat het moment om
je dartbord aan te bieden.

Kies de zoektermen met beleid

Plaats zoveel mogelijk trefwoorden in de eerste regel; dat levert de meeste
hits op. Vermeld bijvoorbeeld het merk, eventuele maten en technische
specificaties. Het is ook slim verschillende spellingen aan te houden, zoals
‘dinky toy’ en 'dinky toys’, want niet elke bezoeker is even taalvaardig.
Denk ook aan synoniemen, zoals ‘ijskast’ en ‘koelkast.’

Zie je nog kans het woordje ‘gratis’ in de titel op te nemen, dan zit je
helemaal gebakken, want dat begrip staat al sinds jaar en dag eenzaam aan de
top van meest gebruikte zoektermen. Dit wordt gegarandeerd een hit:
‘digitale camera met gratis USB-kabel’.

Plaats een goede foto

Besteed aandacht aan de foto: kopers willen graag zien wat ze aanschaffen. De
mooiste foto’s maak je bij daglicht. Plaats bij voorkeur drie foto’s: een
van het hele object, een foto van een mooi detail of (keur)merk, en een
plaatje van bijvoorbeeld de zij- of onderkant.

“Neem een echte foto; ga niet copy-pasten in advertenties”, adviseert Krijn
Smits, creative director bij The People’s Valley, een full service
reclamebureau. “Er mag best iets van thuis op te zien zijn, zoals je
parketvloer. Dat maakt je foto alleen maar persoonlijk en het wekt
vertrouwen. Als je daarentegen een commerciële foto plaatst, zullen
bezoekers denken dat je iets te verbergen hebt.”

Vertel een verhaal

Toen de oprichters van Apple zaten te broeden op een naam voor het bedrijf,
zat Steve Jobbs een appel weg te knagen. Hij zei: "Als we er niet uitkomen,
noem ik het bedrijf Apple". En aldus geschiedde. “Of dat waar is, weet ik
niet. Maar het verhaal wordt wel onthouden. Niet voor niets zijn corporate
stories
erg populair”, zegt Smits.

Wat voor bedrijven geldt, geldt ook voor jou, meent hij. “Dus geef het
aangeboden artikel een personal touch: dan zullen mensen het sneller
blijven herinneren. Heb je op je pick up je eerste Golden Earring-singletje
gedraaid? Absoluut melden!”

Wijs op extra gebruiksmogelijkheden

“Deze tafel heb ik jarenlang als computerbureau gebruikt.” Dit is volgens
Smits een ijzersterke advertentietekst. “Je brengt potentiële kopers op
andere gedachten en zorgt ervoor dat zij die tafel al in gedachten in hun
huis zetten.”

Eerlijk duurt het langst

Wie zwijgt over dat krasje op de kinderfiets, krijgt daar later gegarandeerd
spijt van. Het leidt tot vervelende discussies en wellicht doet de
teleurgestelde koper zijn beklag over jou op internet. Wees dus eerlijk.
“Mensen worden overspoeld met commerciële uitingen. Als je uitsluitend
superlatieven gebruikt, zal niemand je geloven. Kopers kijken er dwars
doorheen of storen zich eraan.”

Maar wees ook niet tè eerlijk

Uitgebreid stilstaan bij dat verfvlekje op de tafelpoot, maar verzuimen de
pluspunten te noemen, werkt averechts. Kort het manco vermelden is
voldoende. ‘Vertoont gebruikssporen’, ‘opknappertje’, ‘heeft een likje verf
nodig’ en ‘voor de liefhebber’ zijn bedekte omschrijvingen voor tot de draad
versleten spullen.

Noem een prijs

Let maar op: advertenties met teksten als ‘bieden’ of ‘tegen elk aannemelijk
bod’ worden beduidend minder vaak bekeken dan artikelen met een prijs erbij.
Kopers willen graag een indicatie en dat stimuleert de verkoop.

Kijk voor een juiste prijsstelling eens naar de prijzen van vergelijkbare
artikelen op internet. Wie hoopt extra kopers te trekken met een lage prijs,
komt bedrogen uit. Bij een prijs ver onder het gemiddelde zullen kopers
denken dat er met je artikel iets mis is.

Laat zien wie je bent

Kopers willen graag weten met wie ze zaken doen. Laat dus merken of je een
professionele handelaar bent of een particuliere verkoper. “Als je een auto
in je garage hebt staan waarin nauwelijks is gereden, zou het mooi zijn als
mensen dat ook geloven”, zegt Smits. Een spelfout of dommige taalfout kan
volgens hem een pré zijn: het vergroot je geloofwaardigheid als particulier.

Omgekeerd is het verstandig om als beroepsverkoper te zorgen voor een
professionele tekst, met bijvoorbeeld veel technische specificaties. Kopers
zien dan dat jij je van zolderverkopers onderscheidt door vakmanschap.

Plaats je telefoonnummer

Wil je snel zaken doen, plaats dan je telefoonnummer bij de advertentie. Je
trekt een impulskoper dan sneller over de streep. Vergeet ook niet je
plaatsnaam te noemen. Je naam vermelden geeft een meer persoonlijk tintje en
wekt vertrouwen.

‘Bekijk ook mijn andere advertenties’

Heb je meer producten in de aanbieding, meld dit dan expliciet in je
advertentie. Niet geschoten is altijd mis.

Maak duidelijke afspraken

Laat geen misverstand rijzen over de wijze van verzending en betaling. Lever
je spullen pas in bij het postkantoor als het geld binnen is. Wil je
vervelende discussies over artikelen die niet zijn aangekomen vermijden,
verstuur dan uitsluitend aangetekend of laat de spullen ophalen.

In de rebound

Tot slot: levert je advertentie niet het gewenste resultaat op? Plaats hem
opnieuw. Dan prijkt hij weer bovenaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl