Nationale-Nederlanden (NN) heeft aan het kortste eind getrokken in een woekerpoliszaak die liep bij klachteninstituut Kifid. De verzekeraar moet de eerste kosten van een beleggingsverzekering vergoeden en over de brug komen met een hogere compensatie in verband met een meeverzekerd overlijdensrisico.

Dat oordeelde de geschillencommissie die de zaak behandelde.

NN overweegt in beroep te gaan. Het gaat om een individuele zaak, maar de uitspraak kan aanknopingspunten bieden voor collectieve schadeclaims. Volgens het vonnis had de betreffende consument van de verzekeraar geen heldere informatie gekregen over de kosten die in rekening werden gebracht.

Claimorganisatie Wakkerpolis stelt dat de uitspraak van belang kan zijn voor zeker een half miljoen polishouders van NN. Als alle klanten in beweging komen, zou dit de verzekeraar op een schadepost van 4 miljard euro kunnen komen te staan, aldus Wakkerpolis.

Uitspraak EU-hof

De geschillencommissie bepaalde in 2013 al dat NN tekort was geschoten in zijn informatieplicht. Maar een eindoordeel liet op zich wachten omdat het Kifid in 2014 besloot alle lopende woekerpoliszaken aan te houden in afwachting van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

NN is het niet eens met de manier waarop de commissie nu de criteria toepast die het EU-hof in Luxemburg vorig jaar heeft gesteld. NN hoopte dat de Europese rechter zou oordelen dat de verzekeraar zich aan alle Europese regels had gehouden en dat de Nederlandse ‘zorgplicht’ er verder niet toe deed.

NN was namelijk van mening dat ‘nationale wetgeving’ geen extra eisen mag stellen aan verzekeraars bovenop de wetgeving die in Europees verband is afgesproken. Had NN gelijk gekregen, dan had dat het beroep op zaken als de zorgplicht ondergraven. Klagers zouden in dat geval veel vaker met lege handen staan als ze compensatie zouden eisen.

Informatieplicht telt zwaar

De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars.

De naleving van de informatieplicht telt zwaar in zaken over woekerpolissen. De geschillencommissie heeft nog drie andere einduitspraken gedaan in de bulk van ruim 400 woekerpolisklachten, die bij Kifid in behandeling zijn.

Bij een daarvan, tegen ABN Amro, is besloten dat het financiële concern de beheerskosten moet vergoeden, omdat daarover vooraf onvolledig en onduidelijk gecommuniceerd was. In twee andere zaken zijn de verzekeraars in het gelijk gesteld, omdat wel tijdig voldoende informatie was verstrekt. Dit betrof klachten tegen Aegon en tussenpersoon Vlieg Adviesgroep.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl