De grootste krant van Nederland zag de betaalde printoplage in het derde kwartaal van 2013 verder dalen in vergelijking met een jaar eerder.

Eind september had De Telegraaf bijna 489 duizend betalende abonnees bij wie de krant dagelijks op de deurmat ploft. Dat zijn er ruim 50 duizend minder dan in het derde kwartaal van 2012, een daling van 9,5 procent.

Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd. Op NRC Next na vertoont De Telegraaf daarmee van de landelijke dagbladen de grootste daling.

De Telegraaf is qua betaalde printoplage nog steeds de grootste krant van Nederland, maar het gat ten opzichte van het AD is de afgelopen jaren aanzienlijk kleiner geworden.

Waar er in het derde kwartaal van 2010 nog meer dan 200 duizend abonnees verschil zat tussen beide kranten, is de kloof drie jaar later geslonken tot 123 duizend.

Bovendien kreeg De Telegraaf van de ‘grote vier’ de meeste opzeggingen te verwerken in drie jaar tijd. Zo’n 116 duizend mensen vonden het niet meer de moeite waard om de krant in de brievenbus te krijgen.

Bij de andere grote landelijke dagbladen daalde de betaalde printoplage eveneens, maar minder rap.

Lees ook op Business Insider

Digitale abonnementen

In tegenstelling tot andere dagbladen kan De Telegraaf de daling niet voldoende compenseren met digitale groei. De krant is relatief laat begonnen met het aanbieden van een digitaal abonnement, zoals te zien is in de onderstaande grafiek.

De Volkskrant heeft het meeste abonnees (45.460 in het derde kwartaal van 2013) die uitsluitend via de computer, tablet of smartphones de inhoud van de krant tot zich nemen. NRC Handelsblad volgt op plek twee met 24.813 ‘digital only’-abonnees.

Opvallend is de snelle groei van het AD, dat pas sinds begin 2013 een digitaal abonnement aanbiedt. Toch zijn er al ruim 22 duizend mensen die daarvoor betalen.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl