Het naar Nederland overgewaaide uitverkoopfestijn Black Friday valt officieel op 24 november. Maar in de Verenigde Staten duurt Black Friday eigenlijk langer dan dat.

Amerikaanse detailhandelaren beginnen de dag ervoor, op Thanksgving, al online aanbiedingen te doen. Data van softwarebedrijf Adobe laten zien dat de online verkopen in de VS afgelopen donderdag op 1,5 miljard dollar lagen, 17 procent méér dan een jaar eerder.

Shoppen met je mobiel

Dit laatste komt vooral door de opkomst van shoppen via smartphones. In de VS werd donderdag 46 procent van alle online aankopen mobiel gedaan, een stijging van 15 procent vergeleken met een jaar eerder. Aankopen via desktopcomputers en tablets daalden juist.

Gevolg van de spreiding van het uitverkoopseizoen is dat Black Friday zelf minder bijzonder wordt. In de Verenigde Staten werd er in november tot nog toe elke dag voor een miljard dollar online gekocht.

Black Friday in Nederland

Ook Nederlandse ketens zetten dit jaar flink in op Black Friday. Bol.com, Hema, CoolBlue en CoolCat adverteren er allemaal mee. De vraag is echter of zo’n extra uitverkoopdag gaat helpen in de toch al volle feestmaanden.

Analisten van ABN Amro en ING uiten zich tegenover het Financieele Dagblad sceptisch. Volgens sectorspecialist Henk Hofstede van ABN Amro gaan Nederlanders niet ineens veel meer consumeren in de feestmaanden. “Dus geef je als winkelier op Black Friday vooral marge weg en verschuift de omzet”, zegt hij tegen het FD.

Retailspecialist Dirk Mulder van ING zit op dezelfde lijn. “Bedrijven richten zich heel erg op de omzet. Als die vorig jaar goed was, willen ze het nu minstens weer zo goed doen. Ze kijken niet naar de combinatie van omzet en marge en dus niet naar hun rendement.”

LEES OOK: $25 miljard omzet in slechts 24 uur: deze lessen biedt Alibaba’s Singles Day 2017 voor Nederlandse ondernemers die willen overleven