Bij gebruikers en in de publieke opinie mag Facebook dan een flinke bloedneus hebben opgelopen met het Cambridge Analytica-debacle, adverteerders lopen niet weg.

Hoewel sommige merken, zoals softwarebedrijf Mozilla, even pas op de plaats maken met adverteren op Facebook, doen de meeste grote adverteerders er het zwijgen toe.

Zelfs superadverteerder Unilever, in het verleden goed voor flink wat budgettaire bedreigingen aan het adres van Facebook, houdt zich opvallend koest.

Adverteerders blijven rustig dooradverteren

Business Insider sprak een tiental belangrijke inkopers van advertentieruimte, die verklaarden allemaal dat hun cliënten niet van plan waren hun advertenties op Facebook terug te schroeven naar aanleiding van de affaire.

“Het datamisbruik heeft geen impact op hoe merken hun reclamedollars op Facebook besteden”, aldus Ben Kunz, uitvoerend vicepresident marketing en content bij Mediassociates. “De reclamecampagnes van onze klanten op Facebook zullen er volgende week precies zo uitzien als vorige maand”.

"Persoonlijk geloof ik niet dat marketeers zich zullen terugtrekken omdat ze veel te afhankelijk zijn van Facebook”, aldus een andere inkoper. "Daarvoor zou het drama veel groter moeten zijn, wat overigens niet is uitgesloten."

Blijkbaar is er nog niet genoeg gebeurd. Naast de Cambridge Analytica-affaire had Facebook de afgelopen maanden te maken met een trits misstappen, zoals Russische partijen die het platform misbruikten om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden en een reeks foute metingen.

Geen van deze kwesties was ernstig genoeg om adverteerders kopschuw te maken.

Omdat Facebook gewoon te groot is

Dit komt doordat Facebook in de loop der jaren een ijzersterke positie heeft verkregen als marketinginstrument voor adverteerders: Facebook is ongeëvenaard qua bereik, schaal en deelnemersaantallen.

Zolang mensen Facebook blijven gebruiken, advertenties effect blijven sorteren en adverteerders daar een mooie return on investment uit halen, zullen ze hun Facebookbudgetten niet terugschroeven.

"Als gebruikers het platform blijven gebruiken, dan is het onwaarschijnlijk dat we op korte termijn significante veranderingen in mediabestedingen zullen zien”, aldus Benjamin Arnold, directeur van reclamebureau We Are Social.