Online supermarkt Picnic, maaltijdbezorger Takeaway.com, cosmeticaketen Rituals en discountketen Action: dat zijn de grote groeikanonnen onder de opkomende bedrijven in Nederland.

Bij de 2.285 snel groeiende bedrijven is online supermarkt Picnic het hardst gegroeid afgelopen jaren. Dat blijkt uit een nieuwe ranglijst van zogenoemde ‘scale-ups’ van het onderzoekscentrum ECE van de Erasumus Universiteit Rotterdam.

Een bedrijf mag zich een scale-up noemen als de omzet en/of het aantal werknemers drie jaar lang elk jaar met 20 procent of meer groeit.

Na Picnic zijn maaltijdbezorger Takeaway (het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl) en cosmeticaketen Rituals de snelste groeiers in de periode van 2016 tot en met 2018.

De top tien van sterkste groeiers ziet er als volgt uit:

De 250 sterkste groeiers waren de afgelopen drie jaar goed voor 40 duizend nieuwe banen, zo blijkt uit het onderzoek.

Wat betreft de geografische locatie komt bijna twee derde van de scale-ups uit drie provincies; Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Die geografische concentratie is ook terug te zien bij de steden waar de meest scale-ups zijn gevestigd: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Bosch.

>

Lees ook: Boodschappen laten thuisbezorgen: dit zijn de belangrijkste verschillen tussen Albert Heijn, Jumbo en Picnic