• iWelcome en Onegini fuseren tot OneWelcome en worden daarmee de grootste aanbieder van inlogoplossingen van Europa.
  • Door de schaalvergroting moet het bedrijf beter in staat zijn de concurrentie met Amerikaanse partijen aan te gaan.
  • In de Europese markt voor inlogoplossingen gaat jaarlijks 5,4 miljard euro om.

De twee Nederlandse inlogbedrijven Onegini en iWelcome gaan samen verder, maakten ze dinsdag bekend.

Beide bedrijven fuseren tot OneWelcome. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Wel is het nieuwe bedrijf trots dat het nu het grootste inlogbedrijf van Europa is. In die markt gaat jaarlijks 5,4 miljard euro om.

Met de fusie denkt het bedrijf dat het beter is opgewassen tegen Amerikaanse giganten zoals Okta, dat een beurswaarde heeft van 36 miljard dollar.

Volgens CEO Danny de Vreeze van het fusiebedrijf lag samengaan voor de hand, omdat Onegini en iWelcome een overlap van 80 procent hebben op de markt, zegt hij tegen het Financieele Dagblad. Door de samensmelting kan er flink op kosten worden bespaard.

Beide bedrijven waren elk afzonderlijke verliesgevend, maar dat moet nu verleden tijd zijn. OneWelcome geeft aan met een 40 procent-model te werken. "Als we 40 procent groeien, dan hoeft daar geen winst tegenover te staan, maar als we 20 procent groeien, moeten we een een winstmarge hebben van 20 procent", zegt De Vreeze tegen het FD.

Komend jaar ligt de doelstelling op 30 procent groei en dus 10 procent winst.

Customer Identity Access Management

Inloggen is meer dan het intikken van een gebruikersnaam en wachtwoord. De sector waar OneWelcome in opereert, heet ook wel Customer Identity Access Management (CIAM).

Denk daarbij bijvoorbeeld aan het uitschrijven van een account. Dit moet over alle afdelingen binnen een bedrijf gebeuren, omdat klantengegevens niet meer gebruikt mogen worden.

Ook moet er gekeken worden vanuit welke locatie een inlog komt. Als dat van een onverwachte plek komt, kan er mogelijk ingegrepen worden. Daarnaast is veiligheid een speerpunt, want bedrijven als banken werken veel met inlogoplossingen van derden.

OneWelcome heeft op dit moment ongeveer 100 klanten. Daarmee bedienen ze miljoenen consumenten die veilig willen inloggen. Onder de klanten vallen onder andere Aegon, Admiral Insurance, Baloise, Malakoff Humanis, PostNL, de Nederlandse Spoorwegen en de Europese Centrale Bank. Daarnaast is OneWelcome een door de overheid gecertificeerde leverancier van eHerkenning.

LEES OOK: 10 vragen over eHerkenning, het inlogsysteem van de Belastingdienst waar ondernemers boos over zijn