Tesla blijft onder vuur liggen over het aantal ongelukken in zijn belangrijkste fabriek in het Californische Fremont, maar de maker van elektrische auto’s zegt dat de omstandigheden verbeteren.

Advocaten van het Californische werknemerscollectief Worksafe hebben woensdag een rapport gepresenteerd waaruit blijkt dat het aantal gewonden in de fabriek in Fremont in 2014 en 2015 hoger lag dan het gemiddelde van de autoindustrie. Het rapport trekt ook de bewering van Tesla in twijfel dat het aantal ongevallen in 2016 en 2017 is gedaald.

Tesla bestrijdt niet dat het aantal incidenten tussen 2013 en 2016 boven dat van de gehele autosector lag, maar zegt dat de situatie de laatste tijd is verbeterd.

Het rapport volgt op een blogpost uit februari waarin fabrieksmedewerker Jose Moran van Tesla openheid gaf over de gewonden die vallen en de lange werkdagen in de Fremont-fabriek.

“We hebben misschien wat problemen gehad in het verleden toen we aan het leren waren hoe we een autobedrijf moesten worden, maar het gaat om de toekomst en de veranderingen die we hebben doorgevoerd. We hebben nu met afstand het laagste ongevallencijfer van de hele autoindustrie”, zegt een woordvoerder van Tesla tegen Business Insider. “Ons doel is om zo dicht mogelijk bij nul verwondingen te komen als mogelijk is en de veiligste fabriek van de hele sector te worden.”

De bevindingen

tesla fremont factory

Foto: De Fremont-fabriek van Tesla. Bron: Tesla

Worksafe heeft gegevens verzameld van formulieren van Tesla over ziekte en verwondingen die ieder bedrijf moet invullen voor het ministerie van Arbeid in de VS.

Daarna vergeleek de organisatie de gegevens met het gemiddelde van de hele autosector van het Amerikaanse bureau voor arbeidsstatistieken:

    In 2014 was het incidentencijfer (TRIR) van Tesla 8,4 gewonden per 100 werknemers, 15 procent meer dan elders. Het gemiddelde van de hele sector was dat jaar 7,3. In 2015 kwam het getal voor Tesla uit op 8,8, zo'n 31 procent hoger dan het gemiddelde van 6,7 verwondingen op 100 werknemers in de hele auto-industrie.

Worksafe heeft ook gekeken naar het DART-cijfer, dat verwijst naar "serieuze, niet-fatale verwondingen" die afwezigheid, gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid of verandering van baan tot gevolg hebben:

    In 2014 had Tesla een DART-cijfer van 7,1 gewonden per 100 werknemers en dat was 69 procent hoger dan in de rest van de sector waar het gemiddelde op 4,2 lag. In 2015 was dat 7,9 om 3,9, ruim 103 procent hoger.

Voor 2016 heeft Worksafe ook al de ongevallencijfers TRIR (8,1) en DART (7,3) achterhaald, maar de gemiddelden van de hele autosector zijn nog niet bekend.

In een blogpost zegt Tesla dat de omstandigheden in de fabriek zijn verbeterd, door het aantal uren dat hun werknemers moeten draaien terug te dringen en het inhuren van een ergonoom die de uitrusting onder de loep heeft genomen om ongelukken te voorkomen.

Die veranderingen hebben geleid tot een daling van 52 procent van het DART-cijfer en 30 procent in vastgelegde incidenten tussen het eerste kwartaal van 2016 en het eerste kwartaal van 2017, beweert Tesla.

Worksafe zegt niet "genoeg betrouwbare gegevens" te hebben om die bewering in te kunnen schatten.

Maar volgens het werknemerscollectief zouden de ongevallencijfers van het eerste kwartaal van 2017 wel eens lager kunnen zijn, omdat de fabriek in februari tien dagen dichtging ter voorbereiding van de productie van de Model 3.

"Bovendien is een kwartaal niet lang genoeg om een duidelijke trend naar beneden vast te kunnen stellen", schrijft Worksafe in zijn rapport.

Ambitieuze plannen Model 3

Tesla Model 3

Foto: Tesla Model 3 sedan. Bron: REUTERS/Joe White

De publicatie van het rapport komt een week na een vernietigend verhaal in The Guardian over de werkomstandigheden in de Fremont-fabriek.

Tesla-topman Elon Musk noemde de berichten over grote aantallen gewonden in eerste instantie nog "oneerlijk en nep". Maar hij matigde zijn toon enigszins toen hij werd geïnterviewd door The Guardian. Hij zei dat hij in 2016 in de fabriek heeft geslapen omdat hij wist dat zijn medewerkers een moeilijke tijd hadden.

"Ik wist dat mensen het zwaar hadden, lange werkdagen maken met moeilijk werk. Ik wilde harder werken dan zij door er nog meer uren in te stoppen", zei hij tegen The Guardian.

Worksafe zegt dat Tesla de problemen op moet lossen voordat het de productie van Model 3 opvoert. Het bedrijf heeft het ambitieuze doel er vanaf volgend jaar 500.000 per jaar te produceren, een vervijfvoudiging van de huidige productie.