Niet alle ondernemers weten het, maar in het buitenland betaalde btw kun je via de Nederlandse Belastingdienst terugvragen.

Over zakelijke uitgaven in het buitenland betaal je als ondernemer btw. Die kun je natuurlijk bij de betreffende buitenlandse belastingdienst terugvragen. Wie regelmatig zakelijke uitgaven in het buitenland doet, zal dat meestal ook (laten) doen.

Maar voor ondernemers die alleen maar af en toe uitgaven in het buitenland doen, is dat een behoorlijke drempel. Zeker als het om relatief kleine bedragen gaat. Denk aan benzinekosten, de aanschaf van een telefoon of laptop, een hotelovernachting of de huurkosten van een auto. Dan ga je geen tijd verspillen aan googelen op ‘btw-teruggave’ in het Italiaans of Zweeds.

Speciale website Belastingdienst

Gelukkig kun je sinds 2010 de in het buitenland betaalde btw gewoon bij de Nederlandse Belastingdienst terugvragen. Die heeft daarvoor een speciale website gemaakt. Dat terugvragen kan uiterlijk negen maanden na het kalenderjaar waarin de kosten zijn gemaakt. Dus de btw over kosten die in 2014 zijn gemaakt, moet je vóór 1 oktober 2015 terugvragen.

Aan het terugvragen van buitenlandse btw zijn wel een paar voorwaarden verbonden:

  • De btw moet in een EU-land zijn betaald.
  • De buitenlandse terug te vragen btw bedraagt minimaal 50 euro als het gaat over de btw over een heel jaar. Gaat het om de btw over een kwartaal, dan is het minimumbedrag 400 euro.
  • Je onderneming moet over de inkomsten in Nederland btw afdragen; is dat niet het geval, zoals bij inkomsten uit onderwijs of de gezondheidszorg, dan kun je de btw van Nederlandse uitgaven immers ook niet terugvragen.
  • Meestal kun je het formulier invullen in het Engels, maar in enkele landen, zoals Spanje, Oostenrijk en Roemenië, moet je de gegevens geheel of gedeeltelijk in de lokale taal invullen.
  • Als de facturen boven de 1.000 euro uitkomen, moet je die meesturen (bij brandstof is de drempel 250 euro).

Hoewel je nu nog ruim een maand de tijd hebt om de buitenlandse btw terug te vragen, adviseert de Belastingdienst dat ruim vóór 1 oktober te doen. Dit om te voorkomen dat de website vlak voor het einde van de periode vastloopt.

Paul van der Kwast is financieel planner en lid van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl