ANALYSE – Leapp is failliet, het was groot nieuws deze week. De refurbisher van Apple telefoons en tablets is onverwacht ten onder gegaan.

In razend tempo gegroeid naar 170 medewerkers en 24 winkels in vier landen. Het is een abrupte crash want afgelopen december kreeg ondernemer Rogier Camps nog een speciale FD Gazelle Award voor de spectaculaire en succesvolle groei van zijn bedrijf. Een voorbeeld voor de circulaire economie én andere ondernemers. Of niet?

Waar ging het nu precies mis bij Leapp? Het kan zijn dat Rogier te véél met de nieuwe financieringsronde bezig is geweest, terwijl de business inzakte. Of hij groeide te snel en had eenvoudigweg te weinig tijd om de financieringsronde af te ronden. Het is gissen.

We weten niet precies de ‘ins en outs’ van het faillissement. Hoe het zit met de huidige financiers? Zijn er bepaalde milestones wel of niet zijn gehaald? Of zijn er ontwikkelingen met de concurrentie, marges of consumentenacceptatie? Wat we wel zeker weten is dat Rogier deze ‘Valley of Death’ niet heeft overleefd.

Het gaat hier om het ‘dal’ dat je moet zien door te komen tussen de vorige keer dat je geld hebt opgehaald voor financiering van je bedrijf en het moment dat je uit je cash loopt. Tja, cash, de grootste factor bij groeibedrijven en daarom niet alleen ‘king’. Maar ook: ondernemerskiller nummer één.

Gevaarlijk: alleen naar de omzet kijken

Toevallig hadden wij afgelopen maandag bij ons Groeimasters webinar ook cash als belangrijkste onderwerp. Leapp bracht een aantal verhalen en ervaringen naar boven, onder andere die van mijzelf.

Na een spectaculaire groei van 60 procent in het jaar ervoor, ging een bedrijf dat ik leidde in 2001 bijna failliet. Als management hadden wij  vooral opportunistisch op het metertje van de omzet gelet en minder op de winstmarge. En omdat het voor ons gevoel al heel goed ging, hielden wij onze cash al helemaal niet in de gaten.

Amateuristisch ondernemerschap, als ik erop terugkijk.

Immers, het is een wetmatigheid dat groei cash slurpt. En daarom dat cash altijd de belangrijkste indicator is die groeiondernemers maniakaal in de gaten moeten houden.

Goeroe Alan Miltz beschreef het als “revenu is vanity, profit is sanity and cash is king”. Ofwel, naar omzet kijken is puur ijdeltuiterij. Het is slimmer om naar je winst te kijken,.. maar uiteindelijk gaat het om één ding en dat is je cash. Je bankrekening dus. Het vermogen om je medewerkers, de belasting en je leveranciers te betalen.

In de uitzending kwamen we tot enkele belangrijke inzichten op het gebied van cash en groeifinanciering. In het kort schets ik de belangrijkste zes hieronder:

1. Zorg voor financiële stuurinformatie die vooruitkijkt

Het blijkt dat de meeste ondernemers goed op de hoogte zijn van hun omzet en de resultaten ‘year to date’. Echter, met deze cijfers kijk je slechts in het verleden.

Ieder bedrijf, maar zeker een bedrijf dat snel groeit, heeft tegenwoordig meer aan een systeem dat de resultaten voor de komende maanden inschat. Bijsturen van je bedrijf kan alleen op basis van inzicht over de toekomst. Dit geldt zeker voor cash, minimaal zes maanden vooruit kijken is aanbevolen.

2. Een boekhouder is géén financieel manager

Boekhouders en administrateurs zijn getraind op het vastleggen wat er nu gebeurt binnen je organisatie. Op een gegeven moment (ergens tussen de 25 en 50 medewerkers) zul je de stap moeten maken naar een zwaardere financieel manager, die slimmer kijkt naar kpi’s, marge en vooral naar de toekomst. Een beslissing die veel ondernemers vaak onterecht uitstellen.

3. Vergroot je cash door slimme trucjes

De goedkoopste manier om je cashpositie te vergroten is simpelweg je klanten eerder te laten betalen en je leveranciers later. Dat klinkt simpel en dat is het ook.

In mijn ervaring veranderde de cashpositie significant toen we in plaats van 30 procent naar 70 procent voorschot gingen. Ook kun je je eigen salesmensen belonen op de gunstige betalingsvoorwaarden. Tot slot kun je sneller en vooral foutlozer je facturen eruit sturen en sneller aanmanen. Kleine maatregelen die enorme impact hebben.

4. Begin op tijd met je groeifinanciering

Wanneer je urgent geld nodig hebt, zijn er weinig partijen meer waar je kunt aankloppen. Begin daarom vroeg met het proces, omdat het altijd langer duurt dan je denkt. Daarnaast wil je altijd uit kracht onderhandelen, zowel bij een bank, investeerder of leverancier.

5. Kies de juiste financiering en de financier die bij je behoefte past

Bij een aankomend cashtekort hebben weinig ondernemers een duidelijk beeld welk geld ze om welke reden nodig hebben. Venture capital, private equity, een bruglening, een rekening courant bij de bank, factoring, leasing, crowdfunding of een simpele geldlening bij een van de vele aanbieders. Vaak kloppen ondernemers met het verkeerde verhaal aan bij het verkeerde loket.

6. Verlies bij groeifinanciering de business niet uit het oog

Een veelgemaakte fout is dat wanneer de aandacht van de ondernemer naar het oplossen van de groeifinanciering gaat, er toch minder aandacht is voor de business. Dit heeft vaak tot gevolg dat de omzet inzakt, precies op het moment dat je de nieuwe financiering afsluit.

Tot slot: hopelijk maakt Rogier Camps van Leapp vanuit de Vallei des Doods een mooie doorstart en kan ie alsnog zijn ondernemersdroom waarmaken. Wij kunnen er alleen maar van leren. Cash is king.

Kees de Jong is groeiondernemer en mede-initiatiefnemer van nlgroeit.nl, een nationaal programma om ondernemers te helpen groeien. Kees heeft meerdere bedrijven in binnen- en buitenland gebouwd en geleid. Inmiddels is hij investeerder, adviseur, mentor, schrijver, drummer en spreker over alles wat met bedrijfsgroei te maken heeft.

LEES OOK: Duurzame zaklampmaker WakaWaka is failliet na zes verlieslatende jaren