Ondernemers zijn minder somber over hun overlevingskansen in de coronacrisis.

Per sector zijn er grote verschillen, zo blijkt uit een peiling van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In juni dacht 45 procent van de horecabedrijven het maximaal 12 maanden vol te houden.

In de vastgoedsector denkt slechts 8% het nog maximaal een jaar vol te houden.

Het vertrouwen bij ondernemers over het voortbestaan van hun bedrijf tijdens de coronacrisis is opnieuw toegenomen, maar blijft in de horeca op een laag niveau.

Dat meldt het CBS op basis van onderzoek naar de verwachte gevolgen van de coronacrisis, dat begin juni onder bedrijven werd gehouden.

In de horeca verwacht 45 procent het maximaal nog twaalf maanden vol te houden. Dit is een lichte verbetering ten opzichte van mei, doen 53 procent van de ondernemers in de horeca aangaf het maximaal twaalf maanden vol te houden.

Onderstaande tabel toont dat er grote verschillen zijn per sector. De lichtblauwe balken tonen het percentage van de ondervraagde bedrijven dat verwacht maximaal twaalf maanden te overleven; de donkerblauwe balken tonen het percentage dat denkt twaalf maanden of langer te overleven.

Het toegenomen vertrouwen is in juni onder meer zichtbaar in de zakelijke dienstverlening en met name de reisbranche. Daar zegt nu 57 procent van de bedrijven minimaal twaalf maanden of langer te overleven, tegen 41 procent in mei.

Het vertrouwen is het grootst in de onroerendgoedsector. Daar verwacht 75 procent van de bedrijven nog zeker een jaar te blijven bestaan. In de detailhandel is dat 69 procent, 4 procentpunten meer dan in mei.

Bij bedrijven in de sport, cultuur en recreatie is het optimisme ook toegenomen: in mei dacht nog 52 procent van de bedrijven uit deze sector maximaal twaalf maanden te overleven en in juni zakte dit naar 31 procent.

LEES OOK: Picnic doet goede zaken in coronatijd – de websuper koerst af op €500 miljoen omzet in 2020