Coolblue blijft razendsnel groeien, maar vergeleken met andere landen is het winkelbedrijf maar een kleine speler. Nederland ontbeert een internetgigant die wereldwijd een partijtje mee kan blazen. Op een Rotterdamse studentenkamer werd in 1999 de basis gelegd voor één van de grootste online succesverhalen in Nederland. Net nadat hij zijn opleiding bedrijfskunde had afgerond, richtte Pieter Zwart (1977) samen met twee studiegenoten Coolblue op. Mp3man.nl was de allereerste webwinkel die de drie studievrienden lanceerden, inmiddels zijn het er meer dan 300. Tandenborstels, autostoelen, sportbrillen, theepotten, het is allemaal te krijgen via één van de honderden sites van Coolblue. Het bedrijf concentreert zich vanaf het begin op gespecialiseerde webwinkels met een diep assortiment en uitgebreide productbeschrijvingen. Coolblue is geen pure prijsvechter, maar zet in op service en klanttevredenheid. Dat betaalt zich uit. Coolblue boekte vorig jaar een omzet van 555 miljoen euro, ruim de helft meer dan de 360 miljoen euro in 2014. (klik voor vergroting) omzet coolblue Naar eigen zeggen wist Coolblue meer klanten te bereiken en kwamen bestaande klanten vaker terug. Dit jaar wil de onderneming twee nieuwe winkels openen, naast fysieke locaties in onder meer Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. Het concern verwacht ook minimaal duizend mensen aan te gaan nemen. Coolblue telt inmiddels meer dan 1.200 medewerkers. Ook heeft het bedrijf 5 winkels in Nederland en 2 in België. Met Bol.com en Wehkamp.nl behoort de firma nu tot de grootste webwinkeliers van de Benelux. Nederlandse internetbedrijven klein Hoe succesvol Zwart ook is met zijn online activiteiten in België en Nederland, op wereldwijde schaal is hij slechts een kleine speler in de internetwereld. Nederlandse internetbedrijven zijn vaak nauwelijks buiten de eigen landsgrenzen actief, zoals Z24’s Arend van den Berg eerder schreef. Door de relatief kleine thuismarkt ligt het groeiplafond daardoor lager. Neem Coolblue. Het bedrijf werd anderhalf jaar geleden gewaardeerd op 800 miljoen dollar door de World Startup Report. Inmiddels zal de waardering ruim boven de 1 miljard dollar liggen, aangezien de omzet flink is gegroeid. Daarmee is de onderneming van Zwart het duurste zelfstandige internetbedrijf van Nederland. Maar in vergelijking met andere landen is Coolblue niet zo heel groot. Op basis van de waardering van 800 miljoen dollar van Coolblue kwam Nederland op de lijst met grootste internetbedrijven per land op plek 33 van de 50 landen die de World Startup Report in 2014 onderzocht. Wie staan er zoal boven ons? Natuurlijk het Amerikaanse Google en het Chinese Alibaba. Maar ook relatief kleine landen weten in tegenstelling tot ons land wel een miljardenbedrijf voort te brengen. Zweden valt op, met Candy Crush-maker King Digital en muziekdienst Spotify. Ook Finland heeft twee internetreuzen: spelletjesmakers Rovio en Supercell. Daar vallen Coolblue, maar ook het Nederlandse Thuisbezorgd.nl en Marktplaats bij in het niet.

Foto Coolblue

Webwinkel Coolblue heeft de omzet vorig jaar zien stijgen met 45 procent tot 360 miljoen euro.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. Halverwege het jaar verwachtte Coolblue nog uit te komen op een totale opbrengst van 350 miljoen euro.

Of het bedrijf met winst of verlies draait is onbekend. “Daar doen wij uit concurrentieoverwegingen geen mededelingen over”, aldus een woordvoerster.

Bezorgen op zondag

Volgens de webwinkel komt de omzetstijging met name door het uitbreiden van de leveringsopties. Zo kunnen bestellingen sinds kort ook op zondag afgeleverd worden.

“Een jaar geleden was het nog heel normaal dat je een op zaterdag besteld pakje, pas op dinsdag geleverd kreeg”, aldus directeur en oprichter Pieter Zwart. “We zien dat klanten écht blij zijn dat ze gratis geleverd kunnen krijgen op de dag dat zij willen. Dat draagt stevig bij aan de groei van het afgelopen jaar.”

Coolblue: specialistische webwinkels, diep assortiment

Vanaf de start in 1999 heeft het bedrijf zich geconcentreerd op gespecialiseerde webwinkels, zoals autostoelshop of laptopshop. Elke winkel biedt een diep assortiment en uitgebreide productbeschrijvingen.

Het bedrijf maakte die keuze omdat het geen pure prijsvechter wilde zijn; dan zou het moeten opboksen tegen grote volumespelers die het moeten hebben van lage marges.

Coolblue telt inmiddels meer dan 1.000 medewerkers. Ook heeft het bedrijf 5 winkels in Nederland en 2 in België. Met Bol.com en Wehkamp.nl behoort de firma nu tot de grootste webwinkeliers van de Benelux.

Voor 2015 verwacht Coolblue een groei die weer ruim in de dubbele cijfers terecht zal komen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl