Een nieuwe fiscale heffing treft oldtimers die op diesel of lpg rijden, extra hard. Eigenaren van oldtimers zijn echter volop in de weer om de hogere belasting te vermijden.

Dat blijkt uit een inventarisatie van Het Financieele Dagblad.

Per 1 januari dit jaar is een nieuw fiscaal regime voor oldtimers van kracht geworden. Oldtimers die op lpg of diesel rijden moeten voor het eerst het volledige tarief voor de motorrijtuigenbelasting betalen. Het gaat hierbij om auto’s tussen de 26 en 40 jaar oud. Boven de 40 jaar blijft de fiscale vrijstelling gehandhaafd.

Voor benzineauto’s geldt dat die maximaal 120 euro per jaar betalen, mits er in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer gereden wordt.

De dienst voertuiginformatie- en documentatie VWE schetste medio 2013 al om wat voor aantallen het gaat. Zo’n 120 duizend oldtimers waren afgelopen jaar jonger dan 40 jaar. Daarvan reden er ongeveer 63 duizend op diesel of lpg. Populair in dit segment zijn vooral oudere Mercedessen die op diesel rijden.

Het kabinet hoopt met de nieuwe fiscale regeling voor oldtimers 123 miljoen euro extra belasting te innen. Maar de vraag is of dat gaat lukken.

Oldtimers: meer export en ombouw

Het FD signaleert dat de export van oldtimers tussen januari en november 2013 op 11.706 stuks lag: dat is een ruime verdubbeling vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Daarnaast constateerde de Dienst Wegverkeer (RDW) een forse toename van het aantal omkeuringen, waarbij lpg-auto's worden omgezet naar benzine, aldus het FD. In de vier dagen voor kerst ging al om 424 auto's.

Eigenaren van oldtimers die op diesel of lpg rijden lijken dus sterk gevoelig voor de nieuwe fiscale prikkels.

Grootste slachtoffers van de nieuwe fiscale regeling zijn importeurs die zich gericht hebben op de oude fiscaal gunstige regeling voor diesels en lpg-auto's. "Bedrijven die ingespeeld hebben op de belastingvrijstelling, krijgen de deksel op de neus", aldus de woordvoerder van branchevereniging Bovag tegenover het FD.

Lees ook:

Autoverkopen fors hoger in december: eindspurt om lage bijtelling

 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl