De langverwachte virtualrealitybril Oculus Rift komt vervroegd op de markt, maakte de maker woensdag bekend. In de eerste helft van 2016 komt hij in de schappen te liggen.

Tot nu toe verkocht Oculus VR alleen ‘ontwikkelaarsmodellen’, die waren bedoeld voor de ontwerpers van videospellen, schrijft de BBC. Het bedrijf verkreeg wereldfaam toen het voor 2 miljard dollar werd overgenomen door Facebook, zonder ooit een kant-en-klaar product op de markt te hebben gezet.

Oculus VR maakte de beslissing bekend in een blogbericht, met een paar mysterieuze foto’s van de headset. Volgens de blog is de consumentenversie zo ontworpen dat je hem kunt gebruiken terwijl je staat, zit of rondloopt, waardoor het uitermate geschikt is voor gaming. Er zit ook een koptelefoon in verwerkt. Over verdere technische specificaties en de prijs is Oculus VR helaas verder vaag.

Twee concurrenten

De concurrentie zit niet stil: nog voor de Oculus Rift komt een helm van HTC, de Vive, op de markt. En Sony heeft aangekondigd in de eerste helft van 2016 te komen met de Morpheus-helm, die bij de PlayStation hoort. Zowel Rift en Vive zijn voor gebruik op een pc bedoeld.

Met een virtualrealitybril op kun je je volledig onderdompelen in het computerspel dat je aan het spelen bent, of de film die je bekijkt. Maar nu de technische mogelijkheden van de brillen/helmen toenemen, is de vraag of de bijbehorende software die vooruitgang kan bijbenen, zegt Piers Harding-Rolls, hoofd games bij consultancybureau IHS Technology, tegen de BBC.

"Er komen geavanceerdere apparaten op de markt, maar uitontwikkelde inhoud hebben we nog niet gezien, afgezien van een technische demo of een kort gamelevel", zegt Harding-Rolls. Hij ziet de E3 gamestentoonstelling die in juni plaatsvindt in Los Angeles als de kans voor de branche om te laten zien wat ze aan 'content' voor de virtualrealitybrillen in huis hebben.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl