Op de markt voor tweedehands auto’s is de zelfde trend zichtbaar als bij de verkoop van nieuwe auto’s: kleinere, zuinige auto’s worden steeds populairder.

Oude, kleine tweedehands auto’s zijn steeds meer in trek. Verkopen van deze occasions zijn de laatste jaren met 60 procent gestegen. Autobedrijven verkopen de occasions vaak binnen zeer korte tijd. Ook de verkopen tussen particulieren onderling namen sterk toe; met 46 procent tussen 2011 en 2014.

Het gaat om auto’s uit het zogenoemde A-segment, in de leeftijd van dertien tot twintig jaar oud. In 2011 gingen er 26.527 van dit soort wagens van autobedrijven naar consumenten. In 2014 waren dit er al 42.535, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het VWE voertuiginformatie en -documentatie.

En de trend zet zich voort. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er alweer 13 procent meer oude, kleine tweedehandsjes verkocht, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Subaru Vivio en VW Lupo populair

De auto’s zijn zo gewild omdat ze relatief goedkoop zijn om mee te rijden. Hun beperkte formaat maakt ze niet zo zwaar, en dat houdt de wegenbelasting en het brandstofverbruik laag. Enkele jaren geleden was het bovendien nog aantrekkelijk om kleine auto’s nieuw te kopen. Maar fiscale voordelen die dat stimuleerden, zijn inmiddels afgeschaft.

Er bestaan wel grote verschillen tussen modellen. Volgens VWE duurde het afgelopen maanden vaak erg lang voor een koper was gevonden voor de Daihatsu Move en de Kia Pride. De Subaru Vivio en de Volkswagen Lupo werden daarentegen juist snel aan de man gebracht.

(klik voor uitvergroting)

occasion

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl