De toename komt volgens een woordvoerder van NS neer op enkele tienduizenden
forenzen en zakenreizigers. Het bedrijf geeft uit concurrentieoverwegingen
geen exacte cijfers.

"Vooral organisaties die behoefte hebben aan hoogopgeleid personeel
lokken nieuwe werknemers met een ’trein van de zaak’, " stelt NS.
Volgens de spooronderneming neemt de kracht van de leaseauto als
personeelslokkertje af door de toenemende accijnzen, files en bijtelling.

Het terugdringen van kosten is het belangrijkste argument voor bedrijven bij
hun keuze voor de trein of voor een combinatie van vervoersmiddelen.
Autokilometers zijn veel duurder dan treinkilometers en de administratie
vergt veel tijd en geld. Als het personeel vaker de trein pakt, zijn minder
parkeerplaatsen nodig.

Het personeel profiteert ook. In tegenstelling tot bij de leaseauto hoeft voor
het privégebruik van een treinabonnement van de baas geen belasting te
worden bijbetaald. Het gedoe met de registratie van ritten verdwijnt voor
forenzen die voortaan de trein pakken.

Het groene imago speelt ook een rol bij de keuze voor de trein. "Auto’s
stoten per gereisde kilometer 126 gram CO2 uit, tegen 41 gram door de trein,"
rekent NS voor.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl