De Nederlandse Spoorwegen gaan nieuwe treinen niet meer bestellen via een dochterbedrijf in Ierland, maar weer gewoon vanuit Nederland. NS gaat daarmee over die activiteiten ook weer gewoon winstbelasting in Nederland betalen.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, de enige aandeelhouder van NS, heeft dat woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Dijsselbloem had eerder gemeld dat hij de ‘Ierlandconstructie’ met Ierse fiscale voordelen voor de NS onwenselijk vindt en wilde beëindigen. De constructie kostte Nederland namelijk flink geld. Doordat NS winstbelasting in Ierland betaalde, liep de schatkist in 2012 nog 21 miljoen euro mis.

Voor lopende contracten geldt een afbouwperiode. In 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, zal 90 procent van de treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime vallen. De laatste 10 procent volgt in de periode daarna.

NS maakt al sinds 1998 gebruikt van het dochterbedrijf in Ierland om te profiteren van de belastingvoordelen in dat land. Sindsdien heeft dat NS meer dan 270 miljoen euro opgeleverd. Behalve Dijsselbloem was ook de Tweede Kamer zeer kritisch over die vorm van belastingontwijking.

NS is het enige staatsbedrijf dat een dergelijke constructie met een dochterbedrijf kent.

De Nederlandse Spoorwegen staan volledig achter de gemaakte afspraken met het ministerie van Financiën, liet het bedrijf woensdag weten. ,,De bestelling van 58 Sprinters bij het Zwitserse Stadler met een aanschafwaarde circa 290 miljoen euro verloopt via Nederland en ook de grote nog lopende aanbesteding voor nieuwe intercity’s (ICNG) zullen via Nederland worden besteld”, aldus een woordvoerder.

De nieuwe intercity’s zijn goed voor 30.000 zitplaatsen, op termijn uit te breiden naar 80.000. Dat komt neer op tachtig treinstellen. Met deze order is naar verwachting meer dan een miljard euro gemoeid.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl