• Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf maandag 7 november op een aantal trajecten met minder treinen, meldt de vervoerder.
  • Reizigers dienen rekening te houden met drukkere treinen en mogelijk vaker overstappen.
  • In totaal wordt de dienstregeling op zo’n 20 trajecten versoberd.
  • Lees ook: Oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken wordt de nieuwe baas van de NS

Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf maandag 7 november op een aantal trajecten met minder treinen, meldt de vervoerder. Reizigers dienen rekening te houden met drukkere treinen en mogelijk vaker overstappen. De waarschuwing geldt vooral in weekeinden en avonden.

De beperkingen gelden voor de intercity’s tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal, tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal, tussen Alkmaar en Haarlem en tussen Schagen en Alkmaar. Ook op zo’n vijftien trajecten van sprinters wordt de dienstregeling versoberd.

“Uiteraard doen we dit liever niet, maar de situatie maakt dat het niet anders kan en zo blijven we voorspelbaar. Toch kan het voorkomen dat treinen op het laatste moment uitvallen omdat het tekort aan personeel groter is dan verwacht. Plan je reis kort van tevoren in de reisplanner”, adviseert de vervoerder.

Alle wijzigingen in de dienstregeling die per 7 november worden doorgevoerd staan op de website van de NS. Maar voor het gemak kun je hieronder ook het hele overzicht terugvinden.

Minder Intercity's
Op werkdagen overdag tussen:

  • Schagen en Alkmaar (alleen in de spits) 
  • Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag) 
  • Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag) 
  • Alkmaar en Haarlem (alleen in de spits)

Minder Sprinters

Op werkdagen overdag tussen:

  • Oss en ’s-Hertogenbosch (alleen in de spits) 
  • Dordrecht en Rotterdam Centraal 
  • Groningen en Assen (alleen in de spits) 
  • Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle (in de daluren en vrijdag de hele dag) 
  • Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist (alleen in de spits) 
  • Driebergen-Zeist en Uitgeest (alleen in de daluren) 
  • Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle (alleen in de spits) 
  • Houten Castellum en Utrecht Centraal (alleen in de spits) 
  • Woerden en Leiden Centraal (in de randen van de spits) 
  • Utrecht Centraal en Leiden Centraal (vrijdag de hele dag)
  • Harderwijk - Amersfoort Centraal (alleen in de spits) 

Op werkdagen in de avond:

  • Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
  • Hoofddorp en Hoorn (1x per uur)
  • Baarn en Utrecht Centraal (1x per uur) 

In het weekend tussen:

  • Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
  • Hoofddorp en Hoorn (1x per uur) 

'Zonder auto ben je vaak lang onderweg'

Eerder op maandag meldde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) nog dat het zonder auto vaak erg lastig is om op je werk te komen of bepaalde voorzieningen te bereiken. Zeker buiten de stadscentra ben je met de fiets of het openbaar vervoer vaak veel langer onderweg, concludeerden onderzoekers van het bureau.

Zo zouden drie op de tien ouderen binnen een half uur geen enkel ziekenhuis kunnen bereiken als ze geen auto bezitten. Ruim een op de tien zou het ook niet binnen drie kwartier kunnen.

Bij jongeren die naar school gaan is de reistijd ook soms erg lang. Een tiende van de jongeren heeft met de fiets meer dan een half uur nodig om op zijn vmbo- of vbo-school te komen. Bij het havo en vwo is 17 procent fietsend langer dan een half uur onderweg. Met het openbaar vervoer duurt het dan vaak nog langer, aldus het PBL.

Volgens Jeroen Bastiaanssen, onderzoeker vervoersbeleid bij het PBL, is het onderzoek bedoeld om overheden betere afwegingen te laten maken. In de praktijk zou vervoersbeleid nu te veel beperkt zijn tot het bestrijden van files en het zorgen voor een betere doorstroming.

Maar daarmee raakt de bereikbaarheid van allerlei voorzieningen, wat ook heel belangrijk zou moeten zijn, volgens de adviseur van de overheid, naar de achtergrond. "Bereikbaarheid is gedeeltelijk het gevolg van politieke keuzes", aldus Bastiaanssen, die wil dat beleidsmakers zich dit meer realiseren.

LEES OOK: Oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken wordt de nieuwe baas van de NS