Moerdijkbrug nog steeds deels dicht dankzij storing

2017-07-25 16:32:09 MOERDIJK - Werkzaamheden aan het spoor van de Moerdijkbrug. ProRail vervangt beide sporen op de brug om het risico op defecten en bijbehorende overlast in de toekomst te verkleinen. ANP REMKO DE WAAL

ProRail vervangt beide sporen op de brug om het risico op defecten en bijbehorende overlast in de toekomst te verkleinen. Foto: ANP

De Moerdijkbrug, de belangrijke noord-zuidverbinding over het Hollandsch Diep, is zaterdag deels dicht voor het treinverkeer.

Over één spoorlijn was ,,mondjesmaat” wel enig treinverkeer mogelijk, zei een woordvoerder van ProRail.

De brug zou zaterdagochtend opengesteld worden voor het treinverkeer na drie weken helemaal dicht te zijn geweest voor werkzaamheden. Maar bij de aansluiting van de bekabeling was een storing ontstaan, aldus de zegsman. Volgens hem betreft het ,,een soort kinderziekte” en wordt er met man en macht gewerkt om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Het is nog niet duidelijk wanneer het euvel is verholpen.

Minder kans op storingen

De spoorconstructie van de ruim zestig jaar oude spoorbrug moest worden vernieuwd, waarbij onder meer oude spoorstaven moesten worden vervangen. De nieuwe spoorstaven zijn langer dan de oude. Hierdoor zijn er minder verbindingspunten en dus minder zwakke schakels die de kans op storingen vergroten.

Het spoor op de brug werd in 2003 ook al eens vervangen. Tussen 2014 en 2015 had groot onderhoud plaats aan de constructie, maar dat werd niet goed uitgevoerd. Er ontstonden haarscheurtjes.

Moerdijkbruggen

Vorig jaar vonden daarom spoedreparaties plaats, met veel hinder voor reizigers en het goederenvervoer. Dagelijks gaan 75.000 treinpassagiers de brug over en passeren er gemiddeld 75 goederentreinen.

Er zijn drie Moerdijkbruggen over het Hollandsch Diep: de brug voor het wegverkeer (uit 1978), de spoorburg (1955) en de spoorburg voor hogesnelheidstreinen (2005). De eerste spoorbrug dateerde van 1872 en werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers grotendeels vernield.

Meer

  • Deze ene oefening helpt je gezond oud te worden, volgens een personal trainer

    Volgens Andi Kwapien kun je op elk moment beginnen. Ook mensen die op hoge leeftijd zijn gestart,

  • sollicitatie cv solliciteren tips fouten

    Recruiters willen deze 3 dingen niet op je cv zien, volgens carrièrecoach – zo voorkom je veelgemaakte fouten bij een sollicitatie

    Vermijd jargon bij een sollicitatie en vermeld niet elke baan die je hebt gehad, adviseert de Ame

  • Man die stiekem filmde op werk, dreigde tegen werkgever en niet meer kwam opdagen, terecht ontslagen – zonder vergoeding van €26.000

    De man eiste een financiële compensatie van ruim 26.000 euro, maar krijgt een rekening van ruim 5

  • propaangas accijns lpg

    Forse belastingverhoging dreigt voor huishoudens die propaangas gebruiken

    Mkb-bedrijven en huishoudens die propaangas gebruiken, moeten rekening houden met een forse belas

  • Dit doet de huizenprijs bij jou in de buurt in het eerste kwartaal van 2024: bekijk de verschillen

    Bekijk het overzicht van de ontwikkeling van huizenprijzen in 40 regio’s bij de start van 2

  • The Limitless pendant is a new AI device you wear that records everything you hear — take a look

    A new AI gadget clips on to your clothing and records everything you hear in your day. The $99 Li

  • I relocated across the country when Tesla asked. Then I was laid off 6 months later.

    On Sunday night, Elon Musk sent a company-wide email to Tesla staff announcing a workforce reduct

  • Donald Trump appears to have trouble staying awake during his criminal trial. I can relate.

    Donald Trump is apparently having difficulty staying awake during his first-ever criminal trial.

  • Trump’s stock free fall has lost him $3.3 billion

    At its height, Donald Trump’s stake in Trump Media was worth a staggering $5.11 billion. Bu

  • Markets could tank if the Fed doesn’t cut rates soon, and failure to do so could lead to a hard landing in 2025, chief economist says

    A no rate cut scenario risks fueling a hard landing in 2025, Apollo chief economist Torsten Slok