Nissan was vorige maand van plan om de fabriek in het Engelse Sunderland te sluiten vanwege de negatieve consequenties van een Brexit. Dat meldt Bloomberg op basis van bronnen.

De Japanse autofabrikant had de Engelse regering laten weten dat de fabriek hoogstwaarschijnlijk moest sluiten als er geen nieuwe modellen geproduceerd zouden worden. Het is voor Nissan mogelijk aantrekkelijker om ergens anders in de EU een fabriek neer te zetten als er handelsbarrières worden opgeworpen als gevolg van een Brexit.

Dat zou een flinke tegenvaller zijn voor de Britten – volgens Nissan werken er 7.000 mensen in de fabriek en zorgt die indirect voor nog eens 28.000 banen.

In een maand tijd is er veel veranderd, want afgelopen donderdag kondigde Nissan plotseling aan het nieuwe X-Trail sport-model en de nieuwe generatie Qashqai alsnog in Sunderland geproduceerd gaan worden.

Garanties aan Nissan?

Het ziet er naar uit dat de regering van Theresa May garanties aan Nissan heeft gegeven om te zorgen dat de fabriek blijft bestaan.

Anna Soubry, de voormalige minister van Handel, stelt dat de regering waarschijnlijk heeft toegezegd om eventuele Europese importtarieven te compenseren. Dat zegt ze in een interview met de BBC.

Mogelijk importtarieven voor de handel met de Europese Unie waren Nissan's grootste zorg toen Soubry in juni, voor het referendum over de Brexit, met de autofabrikant sprak. Ze roept de regering van May op om bekend te maken of de autoindustrie inderdaad gecompenseerd gaat worden, als de Europese Unie importtarieven oplegt voor Britse producten na de Brexit.

Een woordvoerder van Theresa May zegt dat er geen "speciale deal voor Nissan" is. Hij stelt dat de opmerkingen van Nissan geen dreigement waren om het Verenigd Koninkrijk te verlaten, maar slechts een opsomming van wat er zou gebeuren áls de nieuwe modellen ergens anders geproduceerd zouden worden.

Ook Nissan liet de BBC eerder al weten dat er geen exclusieve deal is gesloten, maar dat er wel toezeggingen zijn gedaan "om ervoor te zorgen dat de hele autoindustrie in het Verenigd Koninkrijk concurrerend blijft".