Truckfabrikant Nikola Motor Company heeft deze week voor de eerste keer cijfers naar buiten gebracht.

De resultaten stelden flink teleur. Het aandeel dook meer dan 10 procent omlaag.

Nikola verkoopt nog geen elektrische of waterstoftrucks en heeft dus geen inkomsten. Toch wist het bedrijf 36.000 dollar te verdienen.

Die inkomsten blijken een opmerkelijke herkomst te hebben: het installeren van zonnepanelen voor oprichter Trevor Milton.

De eerste kwartaalresultaten van truckfabrikant Nikola stelden investeerders deze week behoorlijk teleur. Nog altijd heeft de veelbelovende startup geen vrachtwagens in productie genomen.

Het bedrijf ging in juni naar de beurs zonder ook maar één rijdend voertuig te hebben verkocht. Nikola nam een ander beursfonds over en kreeg zo een notering op de Nasdaq-beurs.

Het aandeel ging als een dolle omhoog. Nikola was zelfs even meer waard dan de Amerikaanse autofabrikant Ford. En dat – nogmaals – zonder ook maar 1 dollar omzet.

Alhoewel, dat is niet helemaal waar. Bij de kwartaalresultaten meldde het bedrijf een omzet van 36.000 dollar voor het installeren van zonnepanelen, een nevenactiviteit van Nikola Motor Company.

"Zonnepaneel-projecten zijn niet gerelateerd aan onze primaire activiteiten en worden naar verwachting stopgezet", schrijft de truckbouwer.

De zonnepanelen zijn geïnstalleerd bij Nikola-topman Trevor Milton

Wie iets dieper graaft in de financiële rapportage ontdekt waar de 36.000 dollar aan inkomsten precies vandaan komen. Wat blijkt? De zonnepanelen zijn gekocht door en geïnstalleerd bij de oprichter van het bedrijf, Trevor Milton.

“During the three months ended June 30, 2020 and 2019 the Company recorded solar revenues of $0.03 million and $0.04 million, respectively, for the provision of solar installation services to the Executive Chairman, which are billed on time and materials basis. During the six months ended June 30, 2020 and 2019 the Company recorded solar revenues of $0.08 million and $0.06 million, respectively, for the provision of solar installation services to the Executive Chairman. As of June 30, 2020 and December 31, 2019, the Company had $3 thousand and $51 thousand, respectively, outstanding in accounts receivable related to solar installation services. The outstanding balance was paid subsequent to period end.”

De opmerkelijke passage in het kwartaalverslag werd het eerst gespot door de Financial Times.

Het bedrijf onthulde ook dat Milton een vergoeding van 70.000 dollar heeft ontvangen voor het gebruik van een privévliegtuig voor zakelijke doeleinden. "Deze vluchten zijn gerelateerd aan zakenreizen door de voorzitter en andere leden van het bestuur naar zakelijke bijeenkomsten en handelsconferenties. Daarnaast bestaan ze uit uren voor het pendelen van de voorzitter tussen het hoofdkantoor van het bedrijf in Phoenix, Arizona, en zijn woonplaats in Utah", zo staat er in het verslag over de onkostenvergoeding.

Trevor Milton is niet onomstreden

Milton droeg na de beursgang in juni het CEO-stokje over aan Mark Russell. De oprichter is nu executive chairman van Nikola Motor Company en nog steeds de grootste aandeelhouder van het bedrijf.

De 38-jarige Milton heeft inmiddels een behoorlijke reputatie opgebouwd door zijn uitgesproken meningen op Twitter. Dat doet denken aan die andere topman van een Amerikaanse automaker, Elon Musk.

Ook na de presentatie van de kwartaalcijfers deed Milton van zich spreken op het sociale medium. Hij beschuldigde analisten ervan dat ze hadden gerekend met het verkeerde aantal aandelen, waardoor de winst per aandeel lager uitviel dan verwacht.

In de toelichting op de cijfers had CEO Mark Russell het aan de stok met analisten. Die vonden dat Nikola wel erg weinig bekendmaakte over wanneer de eerste voertuigen de weg opgaan.

“Dus, Mark, ik vraag me af... is dit alles wat we te horen krijgen?”, aldus JPMorgan-analist Paul Coster.

Het antwoord van Russell: “Je moet erop vertrouwen dat er veel meer gaande is dan wat je leest in de kwartaalverslagen."

Nikola blijft volhouden dat in het vierde kwartaal de eerste vrachtwagens van de band afrollen.


Lees meer over elektrische rijden: